
 
www.iept.nl  IEPT20070419, Rb Amsterdam, Breukhoven v Privé 

Vzgr Rb Amsterdam, 19 april 2007, Breukhoven v 
Privé 
 

 
v 

 
 

PUBLICATIE 
 
Onrechtmatige publicatie 
De in het artikel en de radiocolumn gedane medede-
lingen, die erop neerkomen dat de kliniek van 
Breukhoven-Witteman een geweldige (financiële) 
flop is, die Breukhoven miljoenen euro’s heeft ge-
kost en binnenkort door hem zal worden gesloten, 
zijn zonder meer schadelijk voor (de goede naam 
van) de kliniek, Breukhoven-Witteman als directie 
van de kliniek en Breukhoven als ondernemer.  
Zij hebben voldoende aannemelijk gemaakt dat de pu-
blicaties tot grote onrust onder de klanten hebben 
geleid en dat Breukhoven op het artikel is aangespro-
ken door zakenrelaties. De mededeling dat het bij het 
gratis helpen van kankerpatiënten in de kliniek om een 
PR-stunt zou gaan is beschadigend en grievend jegens 
Breukhoven-Witteman. CFI c.s. hebben de juistheid 
van de beweringen in het artikel en de radiocolumn, 
onder overlegging van verklaringen van derden, gemo-
tiveerd bestreden. 
 
Vindplaatsen: LJN: BA3401. 
 
Vzgr Rb Amsterdam, 19 april 2007 
(A.J. Beukenhorst) 
vonnis  
RECHTBANK AMSTERDAM  
Sector civiel recht, voorzieningenrechter  
Vonnis in kort geding van 19 april 2007  
in het kort geding met nummers: 364820 / KG ZA 07-
429 AB/PvV van  

1.  de commanditaire vennootschap  
CLINIC FOR INJECTABLES C.V.,  
gevestigd te 's-Gravenhage,  
2. de besloten vennootschap met beperkte aansprake-
lijkheid  
BIO SKIN B.V.,  
  gevestigd te Wassenaar,  
3. CORNELIA JACOBA BREUKHOVEN-
WITTEMAN,  
wonende te Wassenaar,  
4. HANS BREUKHOVEN,  
wonende te Wassenaar,  
eisers bij dagvaarding van 16 maart 2007,  
procureur mr. S.F. Kalff,  
tegen  
1.  de besloten vennootschap met beperkte aansprake-
lijkheid  
TELEGRAAF TIJDSCHRIFTEN GROEP B.V.,  
gevestigd te Amsterdam,  
2.  EVERT SANTEGOEDS,  
wonende te Amsterdam,  
gedaagden,  
procureur mr. M.A. de Kemp.  
De procedure  
Ter terechtzitting van 30 maart 2007 hebben eisers, 
verder gezamenlijk te noemen CFI c.s. en ieder afzon-
derlijk CFI, Bio Skin, Breukhoven-Witteman en 
Breukhoven, gesteld en gevorderd overeenkomstig de 
in fotokopie aan dit vonnis gehechte dagvaarding, met 
dien verstande dat zij hun eis hebben gewijzigd en 
vermeerderd als blijkt uit de eveneens aan dit vonnis 
gehechte akte. Gedaagden, verder te noemen de Tele-
graaf en Santegoeds, hebben verweer gevoerd met 
conclusie tot weigering van de gevraagde voorzienin-
gen. Na verder debat hebben partijen verzocht vonnis te 
wijzen.  
De feiten  
  CFI exploiteert de in Den Haag gevestigde schoon-
heidskliniek “Clinic for Injectables”. Bio Skin is 
beherend vennoot van CFI. Breukhoven-Witteman 
voert via beheersmaatschappijen de directie van de kli-
niek. Zij is gehuwd met Breukhoven.  
  De Telegraaf is de uitgever van het weekblad Privé. 
Santegoeds is hoofdredacteur van Privé. Santegoeds 
heeft daarnaast een vaste column genaamd “Show-
nieuws” in het radioprogramma “Evers staat op” op  
Radio 538.  
  In editie nummer 8 van 28 februari 2007 heeft Privé 
een door Santegoeds geschreven artikel, met de kop 
““Wanhoopsoffensief voor wat aandacht: “HANS 
BREUKHOVEN WIL CONNIE’S KLINIEK SLUI-
TEN””, gepubliceerd. Santegoeds meldt daarin onder 
meer het volgende:  
 “HANS BREUKHOVEN zal de dag vervloeken waarop 
hij kennismaakte met alle voordelen van melkzuur. Grif 
betaalde hij tientallen miljoenen voor de wereldrech-
ten, maar de introductie werd een dure flop. Aan het 
avontuur hing bovendien de Haagse kliniek van zijn 
vrouw CONNIE, die tot de dag van vandaag een finan-
cieel drama betekent. Hans wil ervan af. Connie niet...  
(...)  

www.ie-portal.nl  Pagina 1 van 4 
 

http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BA3401


 
www.iept.nl  IEPT20070419, Rb Amsterdam, Breukhoven v Privé 

Maar Connies kliniek in Den Haag is een ander ver-
haal. Het riante (...) centrum voor ‘spuiters en slikkers’ 
uit betere kringen blijkt een bodemloze put te zijn; lang 
niet het succesverhaal dat Connie zo graag en zo vaak 
(...) naar buiten brengt. ‘De kliniek en de producten die 
er te koop zijn, hebben Hans tot dusver een vermogen 
gekost’ weet een ingewijde.‘Schrik niet. Hij heeft tien-
tallen miljoenen euro’s verloren met wat er daar in 
Den Haag aan de Koninginnegracht gebeurde.  
(...)  
‘De vernietigende kritiek en alle twijfels over wat zij 
wel niet allemaal over haar eigen producten beweert, 
zijn voor de kliniek een doodklap geweest’, stelt een 
ingewijde, ‘en voor Hans is de maat vol. Hij wil er 
vanaf. Voor Connie is dat een drama. Haar speeltje af-
pakken is al erg, maar haar verlies moeten toegeven is 
voor haar iets onverdraaglijks. Op een zeker moment 
was zij in gesprek met ROBERT SCHUMACHER, die 
het centrum zou overnemen zodat zij zich met opgehe-
ven hoofd uit de voeten kon maken. Dat is toen mislukt 
en Connie heeft de besprekingen op tv keihard ontkend, 
zoals zij het gesteggel over de kliniek nu ook wel zal 
ontkennen. Maar ik zeg je dat binnenkort de stekker 
eruit gaat!’ Dat de kliniek zal worden gesloten nog 
voordat zij ooit tot Zakenvrouw van het Jaar is uitge-
roepen, is voor Connie iets onverdraaglijks. Maar ze 
zal het onder ogen moeten zien. ‘De kliniek is, met 
soms drie bezoekers per dag, een flop. Een drama. 
Meer kan ik er niet van maken. Hans loopt erop leeg!’ 
Inmiddels is Connie aan een charmeoffensief begon-
nen, waarmee zij sympathie probeert terug te winnen. 
Deze week hielp zij kankerpatiënten gratis. De Privé-
bron: ‘het is een actie waaraan weinig mensen hun 
vingers zouden durven branden (...) Criticasters zijn 
bang dat zij wanhopige, zieke mensen gebruikt om haar 
eigen handeltje weer eens onder de aandacht te bren-
gen”  
(...)  
Wanneer zij niet ergens haar gezicht laat zien, komt er 
al helemaal niemand meer naar die kliniek’”  
  Op 28 februari 2007 heeft Santegoeds op Radio 538, 
tijdens de uitzending van het programma “Evers staat 
op”, - kort samengevat - gezegd dat Breukhoven de kli-
niek zou willen sluiten, dat de kliniek Breukhoven 
inmiddels 20 miljoen euro zou hebben gekost en dat het 
gratis helpen van kankerpatiënten een PR-stunt van 
Breukhoven-Witteman zou betreffen.  
  Bij brief van 6 maart 2007 heeft de voorzitster van de 
stichting Viva la Donna, een stichting die zich inzet 
voor vrouwen met kanker, aan de raadsman van CFI 
c.s. meegedeeld dat Viva la Donna de initiatiefneemster 
is geweest van de op 18 februari 2007 in de kliniek ge-
houden BeautyDay, dat zij Breukhoven-Witteman en 
haar team dankbaar zijn dat zij een groot aantal vrou-
wen een heerlijke dag heeft bezorgd, en dat een 
rectificatie waarbij Viva la Donna als initiatiefneemster 
van de BeautyDay zou worden genoemd op zijn plaats 
zou zijn.  
    Bij brief van 9 maart 2007 heeft drs. [betrokkene], 
werkzaam bij AviVos accountants, aan de raadsman 
van CFI c.s. meegedeeld dat CFI sinds de oprichting 

“enkel substantiële positieve resultaten” heeft behaald 
en dat de financiële positie van de vennootschap als ge-
zond wordt beoordeeld.  
  Bij e-mail van 23 maart 2007 heeft Schumacher aan 
de raadsman van CFI c.s. bevestigd dat er geen plannen 
zijn om de kliniek over te nemen.  
Het geschil  
  CFI c.s. vordert - samengevat – na vermeerdering van 
eis Telegraaf c.s. te bevelen om:  
- de verdere openbaarmaking van onjuiste en ongecon-
troleerde uitspraken en publicaties over de kliniek te 
staken,  
- in het volgende nummer van Privé een rectificatie te 
plaatsen,  
alsmede om Santegoeds in zijn column op Radio 538 
een rectificatie te laten uitspreken,  
een en ander op straffe van verbeurte van een dwang-
som. Daarnaast vorderen CFI c.s. dat De Telegraaf en 
Santegoeds hoofdelijk worden veroordeeld om aan 
CFI, Bio Skin en Breukhoven-Witteman een bedrag 
van € 25.000,- en aan Breukhoven een bedrag van € 
10.000,- als materiële en immateriële schadevergoeding 
te betalen, met veroordeling van De Telegraaf en San-
tegoeds in de kosten van dit geding.  
  CFI stellen daartoe dat het artikel in de Privé feitelijk 
onjuist is, dan wel louter suggestief en gebaseerd op 
anonieme bronnen, niet-onderbouwde aannames en 
grievende insinuaties. Bij CFI c.s. is geen navraag ge-
daan over de in het artikel vervatte schadelijke 
beweringen en suggesties. Volstrekt onduidelijk is wie 
als anonieme bron worden aangehaald. Het artikel heeft 
kennelijk geen ander doel dan het beschadigen van 
Breukhoven-Witteman en dus ook van Bio Skin en de 
kliniek. Daarnaast zijn de onjuiste beweringen over de 
mislukte investeringen en grote verliezen onnodig grie-
vend voor Breukhoven en beschadigend voor zijn 
zakelijke reputatie als ondernemer. Als gevolg van het 
artikel in Privé lijden CFI c.s. aanzienlijke schade en 
zal in de toekomst nog meer schade worden geleden. 
Deze schade is zowel immaterieel als materieel en 
wordt nog eens vergroot doordat Santegoeds zijn on-
juiste en schadelijke mededelingen herhaalt in andere 
media, waaronder zijn wekelijkse column op Radio 
538. Klanten van de kliniek hebben naar aanleiding van 
het artikel in Privé afgebeld. Daarnaast ontvangt de kli-
niek telefoontjes van verontruste klanten en derden met 
de vraag of de kliniek gaat sluiten. De schade is des te 
groter nu Privé relatief veel wordt gelezen door de 
overwegend vrouwelijke cliëntèle van de kliniek. Voor 
deze schade zijn De Telegraaf en Santegoeds aanspra-
kelijk.  
  De Telegraaf en Santegoeds hebben als verweer aan-
gevoerd dat de publicatie grotendeels is gebaseerd op 
informatie die Santegoeds heeft gekregen van een bron 
aan wie hij anonimiteit heeft gegarandeerd. Santegoeds 
heeft verschillende malen met deze bron over veel as-
pecten van het leven van Breukhoven en Breukhoven-
Witteman gesproken. Volgens deze bron is de echtelij-
ke relatie tussen Breukhoven en Witteman ernstig 
bekoeld en zou de kliniek er niet florissant voor staan. 
Dit zou voor Breukhoven de reden zijn om de kliniek te 

www.ie-portal.nl  Pagina 2 van 4 
 



 
www.iept.nl  IEPT20070419, Rb Amsterdam, Breukhoven v Privé 

willen sluiten. Breukhoven zou dat aan de bron van 
Santegoeds hebben gemeld. Omdat De Telegraaf en 
Santegoeds de identiteit van de bron niet kunnen ont-
hullen, kunnen zij ook geen nadere feiten stellen die de 
betrouwbaarheid van de bron staven. Ook kunnen zij 
geen gedetailleerde schriftelijke verklaring in het ge-
ding brengen ter staving van het artikel. Hoewel De 
Telegraaf en Santegoeds achter het artikel staan zitten 
zij daarmee in bewijsnood. Zij zijn daarom in beginsel 
bereid om het artikel te rectificeren, maar niet op basis 
van de door CFI c.s. gevorderde tekst. Die tekst is te 
ruim en komt neer op een verkapte verklaring voor 
recht, die niet verkregen kan worden in kort geding. 
Daarnaast zou het door CFI c.s. voor de toekomst ge-
vorderde publicatieverbod in strijd zijn met de 
Grondwet. Over de gevorderde schadevergoeding heb-
ben De Telegraaf en Santegoeds aangevoerd dat Bio 
Skin niet in het artikel wordt genoemd en dus ook geen 
schade kan hebben geleden. Ook wordt betwist dat 
Breukhoven door het artikel immateriële schade zou 
hebben geleden. Daarnaast is het gevorderde bedrag 
disproportioneel hoog en op geen enkele wijze onder-
bouwd. De Telegraaf en Santegoeds zijn bereid, 
overigens zonder erkenning van enige aansprakelijk-
heid, een bedrag van € 10.000,- als schadevergoeding 
en een bedrag van € 3.000,- als bijdrage in de proces-
kosten aan CFI c.s. te voldoen.  
De beoordeling  
  Allereerst komt de vraag aan de orde of CFI c.s., na 
het door De Telegraaf en Santegoeds vooraf gedane en 
ter zitting herhaalde vergaande schikkingsaanbod, nog 
een (spoedeisend) belang hebben bij de vorderingen.  
Dat is het geval, nu dat aanbod werd gedaan tegen fina-
le kwijting en op meerdere punten afwijkt van het 
gevorderde. Het kort geding is dan ook niet nodeloos 
aangespannen.  
  De gevorderde rectificatie vormt een beperking van 
het grondrecht op de vrijheid van meningsuiting. Zo’n 
beperking is mogelijk, mits die bij wet is voorzien en in 
een democratische samenleving noodzakelijk is, bij-
voorbeeld in het belang van de bescherming van de 
goede naam of de rechten van anderen. Wil sprake zijn 
van een beperking die bij de wet is voorzien dan zullen 
de uitingen onrechtmatig jegens CFI c.s. moeten zijn. 
Voor het antwoord op de vraag of dat het geval is moet 
een afweging worden gemaakt tussen het recht op vrije 
meningsuiting van De Telegraaf en Santegoeds en het 
recht van CFI c.s. om te worden gevrijwaard van licht-
vaardige verdachtmakingen, met alle schadelijke 
gevolgen van dien. Welke van deze belangen de door-
slag moet geven, hangt af van de in onderling verband 
te beschouwen omstandigheden.  
  Bij de belangenafweging gaat het onder meer om de 
aard van de gepubliceerde beschuldigingen, de ernst 
van de te verwachten gevolgen en om de mate waarin 
die mededelingen op het moment van de publicatie 
steun vonden in het toen beschikbare feitenmateriaal. 
De publicerende partij moet de juistheid van de publi-
catie aannemelijk maken, desnoods achteraf.  
  De in het artikel en de radiocolumn gedane medede-
lingen, die erop neerkomen dat de kliniek van 

Breukhoven-Witteman een geweldige (financiële) flop 
is, die Breukhoven miljoenen euro’s heeft gekost en 
binnenkort door hem zal worden gesloten, zijn zonder 
meer schadelijk voor (de goede naam van) de kliniek, 
Breukhoven-Witteman als directie van de kliniek en 
Breukhoven als ondernemer.  
  Zij hebben voldoende aannemelijk gemaakt dat de 
publicaties tot grote onrust onder de klanten hebben 
geleid en dat Breukhoven op het artikel is aangespro-
ken door zakenrelaties.  
  De mededeling dat het bij het gratis helpen van kan-
kerpatiënten in de kliniek om een PR-stunt zou gaan is 
beschadigend en grievend jegens Breukhoven-
Witteman.  
  CFI c.s. hebben de juistheid van de beweringen in het 
artikel en de radiocolumn, onder overlegging van ver-
klaringen van derden, gemotiveerd bestreden.  
De Telegraaf en Santegoeds kunnen daartegenover 
slechts één anonieme bron stellen waarvan zij de identi-
teit niet willen onthullen. Dat laatste is in beginsel hun 
goed recht, maar dat betekent dat zij hun beweringen 
op geen enkele manier kunnen waarmaken. In dit ge-
ding moet er dan ook van worden uitgegaan dat die 
beweringen onjuist zijn.  
Door in het artikel in Privé en de radiocolumn dergelij-
ke schadelijke en onjuiste mededelingen te doen 
handelen De Telegraaf en Santegoeds onrechtmatig je-
gens CFI c.s.  
Santegoeds heeft nog aangevoerd dat een columnist in 
het algemeen een grotere vrijheid heeft, maar die vormt 
geen vrijbrief voor het doen van onjuiste en schadelijke 
uitlatingen als hier gedaan. Van welbewuste en voor 
het publiek duidelijke overdrijving is in de radiocolumn 
geen sprake.  
  Dit betekent dat een rectificatie in Privé zoals hierna 
vermeld op zijn plaats is. Plaats en opmaak zullen gro-
tendeels worden toegewezen als gevorderd, nu De 
Telegraaf en Santegoeds zich daartegen niet hebben 
verzet.  
  De gevorderde rectificatie door Santegoeds in zijn co-
lumn op Radio 538 wordt afgewezen, aangezien 
daarvoor de medewerking nodig is van Radio 538, die 
geen partij is in dit geding, en Santegoeds geen invloed 
heeft op eventuele opmerkingen die door andere bij het 
radioprogramma betrokken personen voor of na een 
eventuele rectificatie zouden kunnen worden gemaakt. 
In een dergelijke situatie zouden doel en nut van een 
rectificatie verloren gaan.  
  Voor een veroordeling van De Telegraaf en Sante-
goeds zich te onthouden van iedere verdere publicatie 
over dit onderwerp op straffe van een dwangsom is 
geen plaats, aangezien een dergelijk – in wezen preven-
tief – publicatieverbod in de gegeven omstandigheden 
te zeer ingrijpt in hun uitingsvrijheid. Ook deze vorde-
ring wordt derhalve afgewezen.  
  Voor de gevorderde schadevergoeding geldt dat een 
geldvordering in kort geding alleen toewijsbaar is, in-
dien voldoende aannemelijk is dat de vordering in een 
eventuele bodemprocedure zal worden toegewezen en 
van de eiser niet gevergd kan worden dat hij de afloop 
van de bodemprocedure afwacht.  

www.ie-portal.nl  Pagina 3 van 4 
 



 
www.iept.nl  IEPT20070419, Rb Amsterdam, Breukhoven v Privé 

  CFI c.s. maken geen onderscheid tussen materiële en 
immateriële schade; zij vorderen totaalbedragen. Aan-
nemelijk is dat de schade door de negatieve 
berichtgeving over de kliniek voornamelijk materieel 
zal zijn. Er is nader onderzoek naar de feiten nodig om 
vast te stellen hoe groot die schade precies is. Een kort 
geding leent zich daarvoor niet. CFI c.s. zullen voor 
deze schade de afloop van een bodemprocedure moeten 
afwachten. Zij hebben hun spoedeisend belang bij een 
voorschot daarop niet aannemelijk gemaakt.  
  Aannemelijk is dat Breukhoven-Witteman, met name 
door de suggestie van Santegoeds dat zij ten behoeve 
van de kliniek kankerpatiënten als PR-stunt gebruikt 
zou hebben en het door haar moeten beantwoorden van 
vragen daarover en over de dreigende sluiting van de 
kliniek, in haar eer en goede naam en anderszins in 
haar persoon is aangetast en dat haar in verband daar-
mee in een bodemprocedure een bedrag aan 
immateriële schadevergoeding zal worden toegekend. 
Zij heeft er belang bij dat deze aantasting op korte ter-
mijn wordt goedgemaakt door een voorschot op deze 
schadevergoeding. Een bedrag van € 4.000,00 komt, 
alle omstandigheden in aanmerking genomen waaron-
der het feit dat reeds een rectificatie is bevolen, redelijk 
voor.  
  Eveneens is aannemelijk dat het in zakelijke kringen 
moeten beantwoorden van vragen over de door Sante-
goeds vermelde miljoenenverliezen aan de kliniek voor 
Breukhoven ongemak en ongerief tot gevolg heeft ge-
had en dat hem in verband daarmee in een 
bodemprocedure een bedrag aan immateriële schade zal 
worden toegekend. Als voorschot daarop komt een be-
drag van € 2.000,00 redelijk voor. Ook hij heeft er 
belang bij deze genoegdoening op korte termijn te ont-
vangen.  
  De Telegraaf en Santegoeds zullen als de grotendeels 
in het ongelijk gestelde partij in de proceskosten wor-
den veroordeeld. De kosten aan de zijde van CFI c.s. 
worden begroot op:  
- dagvaarding  €    70,85  
- vast recht    770,00  
- salaris procureur  816,00  
Totaal  €   1.656,85  
De beslissing  
De voorzieningenrechter  
 beveelt De Telegraaf en Santegoeds om in het eerst-
volgende, na betekening van dit vonnis te verschijnen 
nummer van Privé, op pagina 2 rechts onderaan in een 
kader van 15 x 15 cm een rectificatie te (doen) plaat-
sen, in zwarte letters en op een witte achtergrond, met 
de volgende inhoud:  
kop met lettergrootte van 1,5 cm vet: “RECTIFICA-
TIE”  
met daaronder de koptekst in vette letters met letter-
grootte van 8 mm:  
“MEDEDELING OVER CONNY BREUKHOVEN EN 
DE CLINIC FOR INJECTABLES”  
en daaronder de tekst in een lettergrootte van 5 mm:  
“In Privé nummer 8 van 28 februari 2007 is onder de 
kop “Wanhoopsoffensief voor wat aandacht: HANS 
BREUKHOVEN WIL CONNIE’S KLINIEK SLUITEN” 

een artikel geplaatst over de schoonheidskliniek Clinic 
for Injectables en over Hans en Connie Breukhoven. In 
dat artikel wordt gemeld dat de schoonheidskliniek 
binnenkort wegens slechte bedrijfsresultaten zal sluiten 
en dat ondernemer Hans Breukhoven miljoenen zou 
hebben verloren door de kliniek. Verder wordt in dat 
artikel de suggestie gewekt dat Connie Breukhoven 
kankerpatiënten gebruikt om de bedrijfsresultaten van 
de schoonheidskliniek te verbeteren. De voorzieningen-
rechter van de rechtbank Amsterdam heeft geoordeeld 
dat wij deze uitlatingen op geen enkele manier hebben 
kunnen waarmaken en dat Privé daarom met de publi-
catie van dit artikel onrechtmatig jegens hen heeft 
gehandeld.  
Hoofdredacteur van Privé”,  
  bepaalt dat De Telegraaf en Santegoeds een dwang-
som verbeuren van € 5.000,00 voor elke editie vanaf 
het verschijnen van bedoeld nummer dat zij in gebreke 
blijven aan de veroordeling onder 5.1. te voldoen, tot 
een maximum van € 100.000,00,  
  veroordeelt De Telegraaf en Santegoeds hoofdelijk 
om aan Breukhoven-Witteman een bedrag van € 
4.000,00 (vierduizend euro) te betalen,  
  veroordeelt De Telegraaf en Santegoeds hoofdelijk 
om aan Breukhoven een bedrag van € 2.000,00 (twee-
duizend euro) te betalen,  
  veroordeelt De Telegraaf en Santegoeds in de proces-
kosten, aan de zijde van CFI c.s. tot op heden begroot 
op € 1.656,85,  
  verklaart dit vonnis tot zover uitvoerbaar bij voorraad,  
  wijst het meer of anders gevorderde af.  
Dit vonnis is gewezen door mr. A.J. Beukenhorst, 
voorzieningenrechter, bijgestaan door mr. P.J. van 
Vliet, griffier, en in het openbaar uitgesproken op 19 
april 2007. 
 
 

www.ie-portal.nl  Pagina 4 van 4 
 


