
 
www.iept.nl  IEPT20070530, Rb Arnhem, Barneveld Vandaag 

Vzgr Rb Arnhem, 30 mei 2007, Barneveld Vandaag 
 

 
 
RECLAMERECHT 
 
Aanprijzing als “dagblad” misleidend 
Mede gelet op uitkeg in Van Dale dient aangenomen 
te worden dat een dagblad in Nederland dagelijks, 
dan wel vijf tot zes maal per week, verschijnt. 
Voorshands geoordeeld acht de voorzieningenrechter 
de uitleg van het woord ‘dagblad’ zoals opgenomen in 
het Groot woordenboek van de Nederlandse Taal, van 
Van Dale (dagblad: blad dat tenminste zes maal per 
week verschijnt, dagelijks verschijnend nieuwsblad) 
van doorslaggevend belang in de onderhavige zaak. 
Deze uitleg strookt ook met de andere door BDU weer-
gegeven bronnen, die aangegeven dat eerst sprake is 
van een dagblad als dit gedurende vijf tot zes maal per 
week verschijnt. Uiteraard zijn de inhoud en de uitgave 
van een krant eveneens belangrijk, echter dit laat on-
verlet dat Wegener met het predicaat dagblad de 
pretentie heeft dat ‘Barneveld Vandaag’ dagelijks uit-
komt, terwijl dit feitelijk niet het geval is. De 
consument wordt hierdoor misleid. Dat het relevante 
publiek volgens Wegener primair de adverteerder is, 
die op de hoogte is van de verschijningsfrequentie, en 
niet de lezer zelf, kan de voorzieningenrechter niet vol-
gen, nu BDU heeft aangegeven dat het haar ook gaat 
om verlies van abonnees. Voorts heeft Wegener aange-
geven dat de reden waarom zij op dinsdag en zaterdag 
geen krant uitbrengt is, dat de opbrengsten van de ad-
vertenties dan zeer gering zijn. BDU heeft ter zitting 
verklaard dat ook zij, met name op dinsdag, met dit 
probleem kampt, maar toch op die dagen wel haar krant 
uitbrengt, hetgeen voorshands geoordeeld maakt dat 
BDU op een oneerlijke wijze moet concurreren met 
Wegener die haar krant ook als dagblad bestempelt. 
Het verweer van Wegener dat de grenzen voor wat be-
treft de aanduiding van een krant met de term dagblad 
met de tijd aan het vervagen zijn en steeds ruimer ge-
zien moeten worden, kan niet slagen. Immers 
vooralsnog dient op grond van de door BDU aange-
voerde bronnen te worden aangenomen dat een dagblad 

in Nederland dagelijks, dan wel vijf tot zes maal per 
week, verschijnt. Op hetgeen in de toekomst nog zal 
geschieden, kan en zal de voorzieningenrechter thans 
niet anticiperen. 
 
Vindplaatsen: LJN: BA6045; IER 2007, nr. 90, p. 335; 
TvC 2008, p. 52, m.nt. Steijger. 
 
 
Vzgr Rb Arnhem, 30 mei 2007 
(N.W. Huijgen) 
(…) 
Sector civiel recht  
zaaknummer / rolnummer: 154752 / KG ZA 07-231  
Vonnis in kort geding van 30 mei 2007  
in de zaak van  
de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijk-
heid  
KONINKLIJKE BDU UITGEVERS B.V.,  
gevestigd en kantoorhoudende te Barneveld,  
eiseres,  
procureur mr. L. Paulus,  
advocaat mr. R.A. van Huussen te Veenendaal,  
tegen  
de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijk-
heid  
WEGENER HUIS-AAN-HUIS KRANTEN B.V.,  
statutair gevestigd te Apeldoorn en mede kantoorhou-
dende te Barneveld,  
gedaagde,  
procureur en advocaat mr. A. Robustella te Ede,  
Partijen zullen hierna BDU en Wegener genoemd wor-
den.  
1.  De procedure  
1.1.  Het verloop van de procedure blijkt uit:  
-  de dagvaarding  
-  de mondelinge behandeling  
-  de pleitnota van BDU  
-  de pleitnota van Wegener.  
1.2.  Ten slotte is vonnis bepaald.  
2.  De feiten  
2.1.  BDU is uitgever van in totaal vierentwintig regio-
nale en locale kranten, alsmede van tijdschriften. BDU 
geeft in Barneveld en omgeving onder meer het dag-
blad genaamd ‘Barneveldse Krant’ uit. Deze krant 
verschijnt zes maal per week.  
2.2.  Wegener is eveneens uitgever van kranten en 
brengt sinds 1 november 2006 in Barneveld en omge-
ving een gratis krant uit met als titel ‘Barneveld 
Vandaag’. Deze krant verschijnt vier maal per week.  
2.3. Op onder meer de website 
www.barneveldvandaag.nl en op de lichtreclame die is 
aangebracht op de gevel van haar kantoor te Barneveld, 
onderschrijft Wegener de krant ‘Barneveld Vandaag’ 
als ‘Het dagblad van Barneveld’.  
2.4.  De advocaat van BDU heeft Wegener bij brief van 
21 februari 2007 gesommeerd om de aanprijzing van 
‘Barneveld Vandaag’ als ‘Het dagblad’ te staken en een 
rectificatie in haar krant te plaatsen. Wegener heeft 
hieraan geen gehoor gegeven.  
3.  Het geschil  

www.ie-portal.nl  Pagina 1 van 3 
 

http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BA6045


 
www.iept.nl  IEPT20070530, Rb Arnhem, Barneveld Vandaag 

3.1.  BDU vordert dat de voorzieningenrechter  
a. Wegener met onmiddellijke ingang verbiedt op straf-
fe van verbeurte van een dwangsom ‘Barneveld 
Vandaag’ aan te prijzen als a) dagblad en/of b) beste 
krant van Barneveld en omgeving,  
b. Wegener beveelt binnen tien dagen na betekening 
van dit vonnis op straffe van verbeurte van een dwang-
som op eigen kosten een rectificatie te plaatsen in 
‘Barneveld Vandaag’ ter grootte van ¼ pagina, opge-
maakt volgens goeddrukkers gebruik met de 
navolgende tekst zonder verdere begeleiding in woord 
of beeld:  
 “Rectificatie  
De afgelopen maanden hebben wij deze krant aange-
prezen met het onderschrift ‘Het dagblad van 
Barneveld. Daarmee hebben wij ten onrechte de sug-
gestie gewekt alsof deze krant een dagblad is. Dat is 
echter niet het geval aangezien ‘Barneveld Vandaag’ 
slechts vier maal per week verschijnt. Bovendien wekt 
de aanprijzing de suggestie alsof ‘Barneveld Vandaag’ 
het enige dan wel het beste dagblad voor Barneveld en 
omgeving zou zijn. Ook dat is niet het geval aangezien 
in Barneveld en omgeving als enige dagblad de ‘Bar-
neveldse Krant’ verschijnt en geen enkele grond 
bestaat voor de stelling dat ‘Barneveld Vandaag’ supe-
rieur zou zijn aan de ‘Barneveldse Krant’.”  
althans tot plaatsing van een zodanig bericht en zodani-
ge opmaak als de voorzieningenrechter in goede justitie 
zal bepalen.  
3.2.  BDU legt aan haar vordering ten grondslag dat het 
gebruik van de term ‘dagblad’ op de website en gevel 
van Wegener misleidend en daarmee onrechtmatig in 
de zin van artikel 6:194 BW is, omdat daarmee ten on-
rechte de suggestie wordt gewekt dat ‘Barneveld 
Vandaag’ een dagblad is en daarmee (vijf tot) zes maal 
per week verschijnt. Verschillende bronnen (zoals Van 
Dale, Wikipedia, de statuten van De Nederlandse Dag-
bladpers, de CAO voor dagbladjournalisten, Cebuco en 
PCM Uitgevers) hanteren immers het begrip dagblad 
voor een blad dat dagelijks, in ieder geval vijf tot zes 
maal per week, verschijnt. ‘Barneveld Vandaag’ ver-
schijnt slechts vier maal per week.  
Daarnaast is de aanprijzing van ‘Barneveld Vandaag’ 
een ongeoorloofde vergelijkende reclame-uiting als be-
doeld in artikel 6:194a BW, omdat het woord ‘het’ de 
indruk wekt alsof ‘Barneveld Vandaag’ het enige en/of 
beste dag- danwel nieuwsblad van Barneveld en omge-
ving zou zijn. BDU stelt dat zij door de uitlatingen van 
Wegener schade in de zin van verlies van abonnees en 
verlies aan advertentie-inkomsten lijdt dan wel zal lij-
den.  
3.3.  Wegener voert verweer. Op de stellingen van par-
tijen wordt hierna, voor zover van belang, nader 
ingegaan.  
4.  De beoordeling  
4.1.  De vraag die allereerst dient te worden beant-
woord is of sprake is van het doen van misleidende 
mededelingen in de zin van artikel 6:194 BW door 
Wegener. Volgens vaste jurisprudentie van het Hof van 
Justitie van de Europese Gemeenschappen moet wor-
den beoordeeld of de gemiddeld geïnformeerde, 

omzichtige en oplettende gewone consument, in casu 
meer in het bijzonder de consument welke geïnteres-
seerd is in een krant en/of dagblad, door mededelingen 
wordt misleid doordat hij ten onrechte meent dat het 
product bepaalde kenmerken bezit. Daarbij mag er 
vanuit gegaan worden dat de consument zich bewust 
dient te zijn van, en zich dus niet laat beïnvloeden door, 
het feit dat aan reclame vaak een zekere overdrijving 
eigen is. Ofschoon overdrijving dus inherent is aan het 
wervende karakter van reclame, heeft te gelden dat van 
misleiding eerder sprake zal zijn naar mate het medi-
um, of de inkleding van de mededeling, serieuzer is.  
4.2.  Wegener betwist dat er sprake is van misleiding en 
stelt dat om te kunnen spreken van een dagblad niet al-
leen de verschijningsfrequentie van belang is, maar ook 
aan de inhoud en de opmaak van de krant een grote rol 
is toebedeeld. ‘Barneveld Vandaag’ verspreidt immers 
net als de ‘Barneveldse Krant’ nieuws in de breedste 
zin van het woord (lokaal, binnenlands, buitenlands, 
sport, en economisch nieuws) dat is vergaard door 
journalisten die werkzaam zijn op de redactie van de 
desbetreffende krant. De inhoud en de organisatie van 
‘Barneveld Vandaag’ is niet vergelijkbaar met die van 
een huis-aan-huis- krant – die zich primair richt op het 
verspreiden van advertenties – hetgeen eens te meer 
reden is voor Wegener om niet de titel krant maar juist 
dagblad te voeren. Volgens Wegener kan derhalve aan 
de verschijningsfrequentie alleen niet de kwalificatie 
‘dagblad’ worden ontleend.  
4.3.  Voorshands geoordeeld acht de voorzieningen-
rechter de uitleg van het woord ‘dagblad’ zoals 
opgenomen in het Groot woordenboek van de Neder-
landse Taal, van Van Dale (dagblad: blad dat tenminste 
zes maal per week verschijnt, dagelijks verschijnend 
nieuwsblad) van doorslaggevend belang in de onderha-
vige zaak. Deze uitleg strookt ook met de andere door 
BDU weergegeven bronnen, die aangegeven dat eerst 
sprake is van een dagblad als dit gedurende vijf tot zes 
maal per week verschijnt. Uiteraard zijn de inhoud en 
de uitgave van een krant eveneens belangrijk, echter dit 
laat onverlet dat Wegener met het predicaat dagblad de 
pretentie heeft dat ‘Barneveld Vandaag’ dagelijks uit-
komt, terwijl dit feitelijk niet het geval is. De 
consument wordt hierdoor misleid. Dat het relevante 
publiek volgens Wegener primair de adverteerder is, 
die op de hoogte is van de verschijningsfrequentie, en 
niet de lezer zelf, kan de voorzieningenrechter niet vol-
gen, nu BDU heeft aangegeven dat het haar ook gaat 
om verlies van abonnees.  
Voorts heeft Wegener aangegeven dat de reden waar-
om zij op dinsdag en zaterdag geen krant uitbrengt is, 
dat de opbrengsten van de advertenties dan zeer gering 
zijn. BDU heeft ter zitting verklaard dat ook zij, met 
name op dinsdag, met dit probleem kampt, maar toch 
op die dagen wel haar krant uitbrengt, hetgeen voors-
hands geoordeeld maakt dat BDU op een oneerlijke 
wijze moet concurreren met Wegener die haar krant 
ook als dagblad bestempelt.  
4.4.  Het verweer van Wegener dat de grenzen voor wat 
betreft de aanduiding van een krant met de term dag-
blad met de tijd aan het vervagen zijn en steeds ruimer 

www.ie-portal.nl  Pagina 2 van 3 
 



 
www.iept.nl  IEPT20070530, Rb Arnhem, Barneveld Vandaag 

www.ie-portal.nl  Pagina 3 van 3 
 

gezien moeten worden, kan niet slagen. Immers voor-
alsnog dient op grond van de door BDU aangevoerde 
bronnen te worden aangenomen dat een dagblad in Ne-
derland dagelijks, dan wel vijf tot zes maal per week, 
verschijnt. Op hetgeen in de toekomst nog zal geschie-
den, kan en zal de voorzieningenrechter thans niet 
anticiperen.  
Dat Het Oplage Instituut (hierna: HOI) de kranten ‘Al-
mere Vandaag’ en ‘Alphen CC’ als dagbladen 
omschrijft maakt het voorgaande niet anders nu zij, zo 
blijkt uit de algemene voorwaarden van HOI, geen on-
derscheid maakt tussen kranten en dagbladen en slechts 
drie mediumgroepen hanteert (dagbladen, publiektijd-
schriften en vaktijdschriften). Nu uit de door Wegener 
overgelegde productie van het Handboek van de Pers 
vooralsnog onvoldoende duidelijk is geworden of zij 
wel een onderscheid maakt tussen de begrippen krant 
en dagblad, en wanneer volgens het Handboek een blad 
een dagblad is, treft ook het verweer dat de vier respec-
tievelijk drie maal per week uitgegeven bladen ‘Almere 
Vandaag’ en ‘Alphen CC’ in dat Handboek als (regio-
nale) dagbladen worden aangemerkt geen doel.  
4.5.  Gelet op het voorgaande is de voorzieningenrech-
ter voorshands van oordeel dat Wegener met het 
gebruik van de term dagblad voor haar krant ‘Barne-
veld Vandaag’ bij de gemiddeld geïnformeerde, 
omzichtige en oplettende gewone consument een on-
juiste voorstelling wekt en dat de consument daardoor 
wordt misleid in de zin van artikel 6:194 BW. Wegener 
wordt dan ook bij wijze van ordemaatregel vanaf twee 
dagen na betekening van dit vonnis verboden om ‘Bar-
neveld Vandaag’ aan te prijzen als dagblad. Aan deze 
veroordeling zal een dwangsom worden verbonden die 
zal worden gemaximeerd.  
4.6.  Nu hiervoor is bepaald dat Wegener voor haar 
krant ‘Barneveld Vandaag’ geen gebruik meer mag 
maken van de term dagblad, komt de voorzieningen-
rechter niet meer toe aan de vordering om de 
aanprijzing ‘Het dagblad van Barneveld’ te staken.  
4.7.  Ten aanzien van de gevorderde rectificatie over-
weegt de voorzieningenrechter dat  
gelet op het voorgaande ook deze vordering zal worden 
toegewezen, behoudens de laatste twee zinnen omdat 
deze zien op een beoordeling van het woord ‘het’ en de 
voorzieningenrechter hieraan niet meer is toegekomen. 
Daarbij komt dat naast de ‘Barneveldse Krant’ er 
meerdere landelijke dagbladen worden uitgegeven in de 
regio, zodat voornoemde krant in Barneveld en omge-
ving niet het enige uitgegeven dagblad is. Aan de 
rectificatie zal voorts de volgende zin worden toege-
voegd:  
 “Dit in tegenstelling tot ‘Barneveldse Krant’ die zes 
maal per week verschijnt en om die reden wel als dag-
blad kan worden aangemerkt.  
Wegener Huis-Aan-Huiskranten B.V.”  
Aan voornoemde rectificatie zal eveneens een dwang-
som worden verbonden die zal worden gemaximeerd 
zoals hierna is weergegeven.  
4.8.  De voorzieningenrechter stelt ten slotte nog vast 
dat artikel 260 Rv in dit kort geding toepassing mist.  

4.9.  Wegener zal als de grotendeels in het ongelijk ge-
stelde partij in de proceskosten worden veroordeeld. De 
kosten aan de zijde van BDU worden begroot op:  
- dagvaarding    EUR    84,31  
- vast recht      251,00  
- overige kosten        0,00    
- salaris procureur    816,00  
Totaal    EUR   1.151,31  
5.  De beslissing  
De voorzieningenrechter  
5.1.  verbiedt Wegener om vanaf twee dagen na bete-
kening van dit vonnis ‘Barneveld Vandaag’ aan te 
prijzen als dagblad,  
5.2.  bepaalt dat Wegener voor iedere dag dat zij in 
strijd handelt met het onder 5.1. bepaalde, aan BDU 
een dwangsom verbeurt van EUR 10.000,-, tot een 
maximum van EUR 250.000,-,  
5.3.  beveelt Wegener binnen tien dagen na betekening 
van dit vonnis op eigen kosten een rectificatie te plaat-
sen in ‘Barneveld Vandaag’ ter grootte van ¼ pagina, 
opgemaakt volgens goed drukkers gebruik met de na-
volgende tekst zonder verdere begeleiding in woord of 
beeld:  
 “Rectificatie  
De afgelopen maanden hebben wij deze krant aange-
prezen met het onderschrift ‘Het dagblad van 
Barneveld. Daarmee hebben wij ten onrechte de sug-
gestie gewekt alsof deze krant een dagblad is. Dat is 
echter niet het geval aangezien ‘Barneveld Vandaag’ 
slechts vier maal per week verschijnt. Dit in tegenstel-
ling tot ‘Barneveldse Krant’ die zes maal per week 
verschijnt en om die reden wel als dagblad kan worden 
aangemerkt.  
Wegener Huis-Aan-Huiskranten B.V.”  
5.4.  bepaalt dat Wegener voor iedere dag dat zij in 
strijd handelt met het onder 5.3. bepaalde, aan BDU 
een dwangsom verbeurt van EUR 1.000,-, tot een 
maximum van EUR 150.000,-,  
5.5.  veroordeelt Wegener in de proceskosten, aan de 
zijde van BDU tot op heden begroot op EUR 1.151,31,  
5.6.  verklaart dit vonnis tot zover uitvoerbaar bij voor-
raad,  
5.7.  wijst het meer of anders gevorderde af.  
 
 
 


