
 
www.iept.nl  IEPT20070628, Rb Amsterdam, Orthodontist v Volkskrant 

Vzgr Rb Amsterdam, 28 juni 2007, Orthodontist v 
Volkskrant 
 

 
 
PUBLICATIE  
 
Onrechtmatige publicatie 
• De Volkskrant c.s. heeft een eigen verantwoorde-
lijkheid met betrekking tot haar publicaties en kan 
zich niet verschuilen achter (uitlatingen van) der-
den, als deze ernstige beschuldigingen bevatten die 
niet op feitelijk juiste informatie zijn gebaseerd en 
schade kunnen toebrengen aan iemands reputatie.  
In het artikel van 2 augustus 2006 heeft De Volkskrant 
c.s. onvoldoende afstand genomen van de uitlatingen 
van Orthoclaim jegens [K]. Het had op de weg van De 
Volkskrant c.s. gelegen om de mededelingen over het 
mogelijk ontbreken van diploma’s zelf op hun feitelijke 
juistheid te onderzoeken. De Volkskrant c.s. kan niet 
volstaan met de mededeling dat het BIG-register geen 
(kopiëen van) diploma’s verstrekt. Rengers heeft in dit 
kader erkend dat hij, alvorens het artikel te publiceren, 
niet zelf aan [K] heeft gevraagd hem de betrokken pa-
pieren te laten zien. In dit opzicht heeft De Volkskrant 
c.s. in het licht van het vorenstaande (de aard en impact 
van de publicatie en de aard van de beschuldiging, de 
feitelijke onjuistheid) onzorgvuldig en onrechtmatig 
jegens [K] gehandeld.  
• Daarbij komt nog dat voor het aan de kaak stel-
len van mogelijke misstanden met betrekking tot het 
BIG-register de vermelding van de naam van [K] 
niet noodzakelijk was.  
• Anders dan De Volkskrant meent, kan uit het ar-
tikel wel degelijk worden opgemaakt dat [K] een 
slecht functionerende orthodontist is. De term ‘on-
kundig’ wordt immers uitdrukkelijk in verband 
gebracht met het ontbreken van geldige diploma’s 
en als (enig) voorbeeld van een orthodontist waarbij 
dat mogelijk aan de orde is, wordt [K] genoemd.  
• De suggestie dat [K] behoort tot een categorie or-
thodontisten bij wie regelmatig iets mis gaat bij de 
behandelingen, en die van tijd tot tijd een gebit heeft 
‘verknald’, vindt dan ook onvoldoende steun in het 
tot dusver bekende feitenmateriaal 
 
PROCESRECHT 
 
Spoedeisend belang 
Als de mededelingen in de publicatie onjuist zijn, of 
anderszins onrechtmatig, heeft [K] ook thans een 
spoedeisend belang bij rechtzetting daarvan en ver-
goeding van de eventuele schade. 
Anders dan De Volkskrant c.s. heeft aangevoerd, heeft 
[K] voldoende (spoedeisend) belang bij haar vorderin-
gen. Weliswaar dateert de publicatie al van 2 augustus 
2006, maar het spoedeisend belang wordt beoordeeld 
naar de situatie ten tijde van het geding of het vonnis. 
Als de mededelingen in de publicatie onjuist zijn, of 

anderszins onrechtmatig, heeft [K] ook thans een 
spoedeisend belang bij rechtzetting daarvan en vergoe-
ding van de eventuele schade. Dat zij niet eerder een 
procedure heeft gestart doet daar niet aan af. Daar komt 
bij dat [K], althans [C] namens haar, reeds in september 
2006 is begonnen met het ageren tegen de gewraakte 
publicatie en met De Volkskrant c.s. in overleg is ge-
weest. 
 
Belang bij rectificatie 
[K] heeft belang bij rectificatie omdat het artikel 
van 13 juni 2007 echter terecht opgemerkt dat niet 
de term ‘rectificatie’ wordt gebruikt, dat er niet in 
staat dat De Volkskrant c.s. onjuist en/of onrecht-
matig heeft gehandeld, maar alleen wordt verwezen 
naar de Stichting Orthoclaim i.o., en dat slechts 
wordt ingegaan op de geldigheid van de diploma’s 
en niet op de vermeende ‘onkunde’.  
Vooropgesteld wordt dat De Volkskrant c.s. reeds tij-
dens de eerste zitting heeft verklaard dat zij ‘hoe dan 
ook’, hetgeen begrepen is als ongeacht de uitspraak, 
een mededeling zal plaatsen wanneer blijkt dat de di-
ploma’s van [K] in orde zijn. Er wordt dan ook vanuit 
gegaan dat De Volkskrant c.s. het artikel van 13 juni 
2007 op eigen risico heeft geplaatst. [K] heeft ten aan-
zien van het artikel van 13 juni 2007 echter terecht 
opgemerkt dat niet de term ‘rectificatie’ wordt gebruikt, 
dat er niet in staat dat De Volkskrant c.s. onjuist en/of 
onrechtmatig heeft gehandeld, maar alleen wordt ver-
wezen naar de Stichting Orthoclaim i.o., en dat slechts 
wordt ingegaan op de geldigheid van de diploma’s en 
niet op de vermeende ‘onkunde’. [K] heeft dan ook be-
lang bij toewijzing van de gevorderde rectificatie, met 
een inhoud als na te melden en met de toevoeging 
‘zonder nadere aankondiging, toevoeging of commen-
taar’. Anders dan De Volkskrant c.s. meent betreft dat 
niet een te vergaande beperking van de vrijheid van 
meningsuiting van De Volkskrant c.s., aangezien het 
hier slechts gaat om toevoegingen of commentaar die 
afbreuk zouden doen aan de rectificatie.  
 
Vindplaatsen: Mediaforum, nr. 33, p. 288, m.nt. Kem-
per  
 
 
Vzgr Rb Amsterdam, 28 juni 2007 
(Sj.A. Rullmann) 
Voorzieningenrechter Rechtbank Amsterdam  
28 juni 2007 
Vonnis in kort geding in de zaak van  
[X] -[K],  
wonende te [Q],  
eiseres bij dagvaarding van 3 april 2007,  
procureur mr. R.E. van Schaik, 
tegen 
1. [Y] Rengers, 
2. [Z] Broertjes, beiden kantoorhoudende te Amster-
dam, 
3. de besloten vennootschap met beperkte aansprake-
lijkheid De Volkskrant BV, gevestigd en 
kantoorhoudende te Amsterdam, 

www.ie-portal.nl  Pagina 1 van 7 
 

http://www.iept.nl/files/IE-Specialisten/Richard_van_Schaik.pdf


 
www.iept.nl  IEPT20070628, Rb Amsterdam, Orthodontist v Volkskrant 

gedaagden,  
procureur mr. J.P. van den Brink. 
1. De procedure 
Ter terechtzitting van 24 april 2007 heeft eiseres, ver-
der [K], gesteld en gevorderd overeenkomstig de in 
fotokopie aan dit vonnis gehechte dagvaarding, met 
dien verstande dat zij het gevorderde onder V van het 
petitum heeft ingetrokken. Gedaagden, verder geza-
menlijk ook te noemen De Volkskrant c.s., hebben 
verweer gevoerd met conclusie tot weigering van de 
gevraagde voorziening. Vervolgens is de behandeling 
van de zaak pro forma aangehouden tot 15 mei 2007, 
om partijen in de gelegenheid te stellen een oplossing 
in der minne te bereiken voor hun geschil. Bij faxen 
van 15 en 16 mei 2007 hebben partijen aan de voorzie-
ningenrechter meegedeeld dat zij er (nog) niet zijn 
uitgekomen. [K] heeft verzocht om voortzetting van de 
behandeling. Deze heeft plaatsgevonden op 14 juni 
2007, tijdens welke zitting [K] haar vordering van € 
20.000,– schadevergoeding heeft gespecificeerd in die 
zin dat daarvan € 10,– is bedoeld als vergoeding van 
materiële en het resterende bedrag als vergoeding van 
immateriële schadevergoeding. Na verder debat hebben 
partijen verzocht vonnis te wijzen.  
2. De feiten 
2.1. De Volkskrant BV is uitgeefster van dagblad De 
Volkskrant. Rengers is verslaggever bij De Volkskrant 
en Broertjes is de hoofdredacteur. [K] heeft twee or-
thodontiepraktijken, één in [N] en één in [M]. 2.2. 
Rengers is de auteur van een artikel dat op 2 augustus 
2006 in De Volkskrant is verschenen, op de pagina 
Economie (pagina 6 van de krant van die dag), links 
onderaan, met de kop: ‘Stichting wil boze beugeldra-
gers helpen.’ Dit artikel bevat onder meer de volgende 
passages: ‘Daar zaten we dan’, zegt Ingrid [A] uit [M]. 
‘Het gebit van mijn zoon [B] bleek door de orthodontist 
totaal verknald. [...] We vingen echter overal bot met 
onze klachten. Ik heb het maar opgegeven en hoop dat 
het met een kaakoperatie weer in orde klomt.’ [A] is 
niet de enige met klachten over de orthodontist van 
haar kind. Volgens een woordvoerder van Ortoclaim, 
een stichting die deze zomer het levenslicht ziet, gaat er 
veel mis met behandelingen die orthodontisten uitvoe-
ren, en kunnen patiënten vrijwel nergens terecht met 
hun klachten. [...] Ortoclaim wil ontevreden beugeldra-
gers helpen met het voeren van procedures tegen 
onkundige orthodontisten en tandartsen. De stichting 
verwacht vooral veel van het aanpakken van mensen 
die op grond van moeilijk controleerbare buitenlandse 
diploma’s in Nederland een vergunning hebben gekre-
gen om beugels te mogen plaatsen. De Hilversumse 
orthodontist Rob Riedeman is blij met de oprichting 
van de stichting. [...]. ‘Collega’s uit de buurt hebben 
bijvoorbeeld ernstige twijfels of een orthodontist in de 
regio wel een geldig diploma heeft.’ zegt Riedeman. 
‘Ze levert slecht werk af, en we horen dat zij ongekwa-
lificeerd personeel de tang ter hand laat nemen. [...].’ 
Een van de orthodontisten bij wie de Stichting Orto-
claim vraagtekens heeft, is de van origine Hongaarse   
[K], die in [N] en [M] een orthodontiepraktijk heeft. 
Namens een boze cliënt probeert de Volendamse advo-

caat Zegers al meer dan een jaar de diploma’s van [K] 
boven tafel te krijgen, maar hij krijgt hiervoor geen 
medewerking van het Register van Beroepen in de In-
dividuele Gezondheidszorg (BIG). [...] ‘Het BIG mag 
deze gegevens niet afstaan uit privacy-overwegingen’, 
heeft het BIG, dat onder het Ministerie van VWS valt, 
aan Zegers laten weten. Roderick [C], de echtgenoot 
van [K], begrijpt niets van de opstelling van het BIG. 
‘Mijn vrouw is keurig in Mainz in Duitsland afgestu-
deerd. Cum laude nog wel. Daarna was het een helse 
toer om de papieren voor Nederland in orde te maken. 
Ik snap niet waarom het ministerie zo geheimzinnig 
doet over haar papieren, want die zijn gewoon in orde. 
Patiënten moeten dat na kunnen gaan, ook als ze onte-
vreden zijn.’ [C] zegt van ontevreden klanten verder 
niets te weten. Dit artikel is ook voor het publiek be-
schikbaar via de website van De Volkskrant. 
2.3. [K] beschikt over een oorkonde, gedateerd 26 ok-
tober 1994, van de ‘Landeszahnärtzekammer 
Rheinland-Pfalz’, waarin staat dat zij gerechtigd is de 
titel ‘kaakorthopedist’ te voeren en over een bevesti-
gingsbrief van deze instantie, van 2 november 1994 
waarin staat dat zij het recht heeft deze titel in de gehe-
le Europese Gemeenschap te voeren. 
2.4. Volgens een verklaring van 31 augustus 2001 is 
[K] per die datum ingeschreven in het BIG-register. 
2.5. In een artikel in het dagblad De Telegraaf van 15 
september 2003 is vermeld dat het ‘een fluitje van een 
cent’ blijkt te zijn om in het BIGregister te worden in-
geschreven. ‘De afgelopen jaren hebben zich al 
tientallen frauderende “nepzorgverleners”, waaronder 
veel van buitenlandse afkomst [...] ten onrechte als arts 
of deskundige kunnen inschrijven in het officiële regis-
ter.’ Aldus het artikel. 
2.6. In een brief van 25 november 2005 heeft B.W.M. 
Zegers, advocaat te Edam/Volendam, aan de Minister 
van VWS verzocht mee te delen op basis van welke 
kwalificaties [K] is ingeschreven in het BIG-register. 
Eerder had het BIG aan Zegers meegedeeld dat aan het 
verzoek tot overlegging van diploma’s etc. om privacy-
redenen niet kon worden voldaan. 
2.7. In een artikel in het Tandartsenblad van 14 januari 
2005 is vermeld dat een ‘neptandarts’ is veroordeeld tot 
anderhalf jaar gevangensstraf wegens oplichting. Deze 
neptandarts was in het bezit van een vervalst tandarts-
diploma van een universiteit in Mainz waarmee het 
hem in 2001 is gelukt als tandarts te worden opgeno-
men in het BIG-register, aldus het artikel. 
2.8. Bij brief van 8 september 2006 heeft (de in het ar-
tikel van 2 augustus 2006 aangehaalde orthodontist) 
Riedeman aan [K] onder meer het volgende meege-
deeld: Ook ik was zeer verrast door het 
Volkskrantartikel van 2 augustus. In reactie daarop heb 
ik op 1 sept. [...] een brief naar de redactie van de 
Volkskrant geschreven met de volgende kritiek: Ren-
gers citeert mij over de oprichting van een stichting. 
Dat is echter onmogelijk en onjuist, want het tel. ge-
sprek met hem viel in maart of april en de plannen voor 
oprichting van de stichting zijn volgens mij pas in juli 
ontwikkeld. Ten tweede vind ik dat je pas over de kwa-
liteit van behandelen door collegae kunt oordelen 

www.ie-portal.nl  Pagina 2 van 7 
 



 
www.iept.nl  IEPT20070628, Rb Amsterdam, Orthodontist v Volkskrant 

indien je enige tientallen afbehandelde pat. van 1 colle-
ga hebt kunnen beoordelen. In die situatie ben ik t.o.v. 
geen enkele collega geweest tot dusver. Ook de opmer-
king over gekwalificeerd personeel zijn woorden die 
niet van mij afkomstig zijn. Tot slot had ik ook moeite 
met de zog. uitlating dat er veel mis gaat bij de behan-
delingen, die orthodontisten uitvoeren, daarmede op 
een geweldige manier gerealiserend, misplaatst en ze-
ker niet onderbouwd. Dit leidt tot onnodige 
imagobeschadigingen. [...] 
2.9. Bij brief van 21 september 2006 (abusievelijk ge-
dateerd 2002) heeft de echtgenoot van [K], [C], na een 
bespreking met Rengers de dag ervoor, namens [K] aan 
De Volkskrant c.s. verzocht het artikel te rectificeren, 
aangezien dit volgens hem ‘ongefundeerde verdacht-
makingen’ bevat. Ook heeft [C] de diploma’s van [K] 
ter inzage aangeboden. Vervolgens heeft een e-
mailwisseling plaatsgevonden tussen Rengers en [C], 
waarin de laatste het verzoek om rectificatie heeft her-
haald. 
2.10. Bij brief van 19 januari 2007 heeft de raadsman 
van [K] De Volkskrant c.s. nogmaals om rectificatie 
verzocht en gesommeerd. In de brief wordt (nogmaals) 
gesteld dat [K] wel degelijk over de vereiste diploma’s 
beschikt, dat de Stichting Orthoclaim niet bestaat, dat 
de aantijgingen jegens [K] onjuist zijn en schadelijk 
voor haar en dat navraag bij de Volendamse advocaat 
Zegers zou hebben geleerd dat er geen sprake van is dat 
deze namens een boze cliënt al meer dan een jaar pro-
beert de papieren van [K] boven tafel te krijgen. Bij 
brief van 29 januari 2007 is deze sommatie nog eens 
herhaald. 
2.11. Bij brief van 8 februari 2007 heeft Rengers aan de 
raadsman van [K] meegedeeld dat hij met een aantal 
betrokkenen bij Orthoclaim heeft gesproken, maar dat 
de Stichting nog moet worden opgericht; dat hij bron-
nen en namen van ontevreden (oud-)patiënten van [K] 
niet zal prijsgeven, aangezien hij anonimiteit heeft be-
loofd en dat de briefwisseling tussen advocaat Zegers 
en het BIG wel degelijk bestaat. Rengers stelt voor de 
briefwisseling verder te staken, aangezien het slechts 
een herhaling van zetten wordt. 
2.12. Bij e-mail van 5 april 2007 heeft een Woordvoer-
der van de Stichting Orthoclaim i.o. aan Rengers 
(anoniem) meegedeeld dat hij (de woordvoerder) in het 
artikel correct geciteerd is. 
2.13. Bij brief van 18 april 2007 heeft Riedeman aan 
Rengers onder meer het volgende meegedeeld: Hoewel 
ik de woorden over ongekwalificeerd personeel in het 
artikel in de Volkskrant van 2 augustus niet heb geuit 
heb ik wel aan de heer Rengers meegedeeld dat ik van 
collega’s heb gehoord dat er in mijn regio een praktijk 
is waarin ook de echtgenoot de tangen ter hand neemt, 
ook tijdens de weekenddienst. De indruk bij een deel 
van de patiënten bestaat dat de echtgenoot de orthodon-
tist is. 
2.14. In een e-mail van 19 april 2007 heeft drs. J. [D] 
namens de ‘Stichting Orthoclaim i.o.’ aan Rengers 
meegedeeld dat de doelstelling van de Stichting is: Het 
beoordelen van klachten inzake orthodontistische be-
handelingen, die mogelijkerwijs verband houden met 

het niet rechtsgeldig gekwalificeerd zijn van de behan-
delaar en het toetsen cq onderzoeken van de procedure 
hoe deze behandelaar in het BIG register is gekomen. 
Over de reden waarom de Stichting nog in oprichting is 
heeft [D] in deze e-mail vermeld: Zijn nog in afwach-
ting van reactie verschillende ziektekostenverzekeraars. 
Zijn reacties aan het verzamelen van algemeen practici 
(tandartsen). Veel reacties van patien-
ten/ouders/voogden komen nog binnen en moeten 
geselecteerd worden op bruikbaarheid. We wachten 
nog de schriftelijke reactie af van de Inspectie voor 
Volksgezondheid en de reactie van een Hoogleraar Pa-
tientenrecht. 
2.15. In een e-mail van 20 april 2007 heeft [E], secreta-
rieel manager van de Klachtencommissie 
Tandheelkunde aan [C] meegedeeld in de jaren 2003 
tot en met 2007 (gedurende welke periode [K] twee 
praktijken had, die zij nog steeds heeft) geen enkele 
klacht over [K] te hebben ontvangen. 
2.16. In een brief gedateerd 29 mei 2004, gericht aan 
‘Ass. Ned. Tandartsen’ heeft [A] een klacht geformu-
leerd tegen ‘mevrouw Cassandra’ betreffende het ‘niet 
correct behandelen van het gebit van [B]  ’. De klacht 
betreft met name het feit dat [B], na een bijna afgeron-
de behandeling bij de voorganger van [K] (dhr. Van 
den Hemel) op advies van [K] nog 1 1/3 jaar een ‘acti-
vator’ moest dragen, uiteindelijk zonder resultaat. 
Ze ([K], vzr.) zei tegen [B] ‘laat alles maar weer scheef 
groeien, dan kan je naar de kaakchirurg of terug komen 
als je een jaar of dertig bent. Dat is nu toch mode.’ 
Daarop hebben wij de praktijk verlaten. En wel met het 
gevoel dat hij zolang nutteloos is behandeld. 2.17. Bij 
brief van 20 april 2007 heeft orthodontist J.H. van 
Niekerk verklaard op verzoek van [K] de gebitsmodel-
len (daterend van december 2002) te hebben 
beoordeeld van patiënt [XX] ([B] in het artikel). Hij 
concludeert als volgt: Hoewel ik geen röntgenopnamen 
tot mijn beschikking heb, meen ik op basis van de ge-
bitsmodellen te kunnen oordelen dat langs 
orthodontische weg een stabiele en functionele occlusie 
niet haalbaar is. Dit betekent dat gekozen kan worden 
voor een orthopaedische oplossing (head-gear en/of ac-
tivator) of een gecombineerde 
orthodontisch/chirurgische correctie op latere leeftijd. 
Bij gunstige groei zal de orthopaedische behandeling 
ongeveer 1 1/2 jaar in beslag nemen. 
2.18. De Volkskrant heeft een ongedateerde, anonieme 
verklaring in het geding gebracht van een ouder van 
een patiënte van de voorganger van [K], waarin deze 
zich onder meer beklaagt over de omstandigheid dat 
[K] niet bereid zou zijn geweest om een losgeraakt 
elastiekje om de kies van haar dochter vast te lijmen, 
omdat haar dossier nog niet compleet zou zijn overge-
dragen. Daarnaast is nog een anonieme en 
ongedateerde verklaring overgelegd van ‘ouders van 
een patiënte’, waarbij deze zich beklagen over met na-
me gebrekkige informatieverschaffing door [K]. Voorts 
is een e-mail overgelegd, gedateerd 28 augustus 2006, 
van een ouder van ‘[E’, bij wie [K] verzuimd zou heb-
ben een foto te hebben gemaakt, zodat zij een snijtand 
over het hoofd heeft gezien, waardoor de behandeling 

www.ie-portal.nl  Pagina 3 van 7 
 



 
www.iept.nl  IEPT20070628, Rb Amsterdam, Orthodontist v Volkskrant 

van [E volgens de betrokken ouder ‘ernstige vertra-
ging’ heeft opgelopen. De ouder vermeldt in deze e-
mail verder dat zij is weggegaan bij [K], omdat zij de 
‘communicatie met haar buitengewoon onprettig en 
moeizaam’ vond. 
2.19. In een e-mail van 12 januari 2003 en een fax van 
11 juni 2004 hebben twee voormalige werkneemsters 
van [K] ([F] en [G]) zich beklaagd over de werkwijze 
van [K] en (in de praktijk assisterende) [C], met name 
over het niet (tijdig) betalen van salaris en over het in-
roosteren van 4 à 5 patiënten per kwartier, waardoor de 
communicatie met ouders moeizaam verliep. 
2.20. Op woensdag 13 juni 2007 is in De Volkskrant op 
de Economie pagina (die dag pagina 7) rechtsboven een 
artikel verschenen onder de kop: ‘Beschuldigingen over 
[K] ongegrond.’ In het artikel staat: De nog op te rich-
ten Stichting Orthoclaim, die boze beugeldragers onder 
meer bij wil staan in hun strijd tegen orthodontisten 
met moeilijk controleerbare buitenlandse diploma’s, 
richtte vorig jaar augustus in deze krant ten onrechte de 
pijlen op de papieren van de [M]se orthodontiste [K]. 
Destijds uitte een woordvoerder van de Stichting twij-
fels over de geldigheid van de diploma’s van [K]. Uit 
onderzoek van de Volkskrant is gebleken dat de ortho-
dontiste wel degelijk in Hongarije is afgestudeerd. Ook 
kan zij Duitse papieren overleggen die aantonen dat zij 
daar het vak van orthodontist mag uitoefenen. Op 
grond van deze papieren is [K] in Nederland als specia-
liste orthodontie ingeschreven in het BIG Specialisten 
Register. Roderick [C], de echtgenoot van [K], zegt 
hierover dat hij het betreurt dat de oorspronkelijke be-
schuldigingen van Orthoclaim berusten op – naar nu is 
gebleken – foutieve insinuaties en roddels. Een woord-
voerder van de Stichting Orthoclaim, waarvan de 
oprichting vertraagd is, zegt dat de Stichting dit najaar 
wordt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, en 
dat haar doelstellingen ongewijzigd zijn. 
3. Het geschil 
3.1. [K] vordert – samengevat – veroordeling van De 
Volkskrant c.s. tot het plaatsen van een rectificatie op 
pagina 3 van de eerstvolgende verschijnende zaterdag-
editie en op de website van De Volkskrant, als nader 
omschreven onder I in het petitum van de dagvaarding 
en tot het verwijderen van alle links naar het gewraakte 
artikel. Daarnaast vordert [K] dat het De Volkskrant 
c.s. wordt verboden om uitingen te publiceren gelijk 
aan die in het artikel, in het bijzonder met de strekking 
dat twijfel bestaat aan de kundigheid en/of de diplo-
ma’s van [K]. Dit alles op straffe van een dwangsom. 
Tenslotte vordert [K] een schadevergoeding van € 
20.000,– en veroordeling van De Volkskrant c.s. in de 
proceskosten. 
3.2. Ter toelichting op haar vordering heeft [K], sa-
mengevat, het volgende gesteld. [K] voldoet aan alle 
wettelijke eisen om het beroep van orthodontist uit te 
oefenen. In het artikel wordt ten onrechte gesuggereerd 
dat dit niet het geval is en dat [K] onkundig zou zijn. 
[K] heeft haar diploma’s inmiddels ook ten genoegen 
van De Volkskrant overgelegd. Tengevolge van de pu-
blicatie wordt [K] geconfronteerd met twijfels over 
haar kundigheid en integriteit. Dit is grievend en on-

rechtmatig jegens haar. Haar reputatie is ernstig 
geschaad. Het artikel steunt niet op enig feitenmateri-
aal. De Stichting Orthoclaim blijkt in het geheel niet te 
bestaan. De Stichting zou in de zomer vorig jaar wor-
den opgericht, maar dat is nog steeds niet gebeurd. 
Rengers heeft niets gedaan om de door Orthoclaim ge-
uite beschuldigingen op juistheid te controleren. 
Daarnaast is Riedeman, zoals hij zelf heeft verklaard, 
onjuist geciteerd in het artikel. Er is ook geen ‘hoor en 
wederhoor’ toegepast. Weliswaar heeft Rengers met 
[C] gebeld, maar tijdens dat telefoongesprek is alleen in 
zijn algemeenheid de oncontroleerbaarheid van het 
BIG-register aan de orde geweest. De publicatie van 
het artikel heeft aan [K] ernstige (materiële en immate-
riële) schade toegebracht. Zij wordt nog voortdurend 
met de gevolgen geconfronteerd, zowel in als buiten de 
praktijk. De schade dient dan ook te worden vergoed. 
[K] heeft een spoedeisend belang bij de gevraagde 
voorzieningen. 
3.3. De Volkskrant c.s. voert verweer, waarop hierna 
bij de beoordeling van het geschil, nader wordt inge-
gaan. 
4. De beoordeling 
4.1. Anders dan De Volkskrant c.s. heeft aangevoerd, 
heeft [K] voldoende (spoedeisend) belang bij haar vor-
deringen. Weliswaar dateert de publicatie al van 2 
augustus 2006, maar het spoedeisend belang wordt be-
oordeeld naar de situatie ten tijde van het geding of het 
vonnis. Als de mededelingen in de publicatie onjuist 
zijn, of anderszins onrechtmatig, heeft [K] ook thans 
een spoedeisend belang bij rechtzetting daarvan en ver-
goeding van de eventuele schade. Dat zij niet eerder 
een procedure heeft gestart doet daar niet aan af. Daar 
komt bij dat [K], althans [C] namens haar, reeds in sep-
tember 2006 is begonnen met het ageren tegen de 
gewraakte publicatie en met De Volkskrant c.s. in over-
leg is geweest. 
4.2. Uitgangspunt in deze zaak is dat het recht van vrij-
heid van meningsuiting ingevolge artikel 10 EVRM 
(Europees verdrag tot bescherming van de rechten van 
de mens en de fundamentele vrijheden) slechts kan 
worden beperkt bij gevallen in de wet voorzien en voor 
zover deze beperking noodzakelijk is in een democrati-
sche samenleving, bijvoorbeeld ter bescherming van de 
goede naam of de rechten van anderen. 
4.3. Een wettelijke beperking kan zijn gelegen in artikel 
6:162 (en volgende) Burgerlijk Wetboek, te weten on-
rechtmatig handelen door degene die zich op de 
uitingsvrijheid beroept. In dit geval ligt de vraag voor 
of de publicatie van De Volkskrant c.s. onrechtmatig is 
jegens [K]. 
4.4. De vraag welk van beide fundamentele rechten – 
het recht op vrijheid van meningsuiting en de recht op 
bescherming van de eer en goede naam – zwaarder 
moet wegen, hangt af van alle omstandigheden van het 
geval. Daarbij dient enerzijds rekening te worden ge-
houden met het belang van [K] om niet in de pers te 
worden blootgesteld aan lichtvaardige verdachtmakin-
gen en anderzijds met het belang van De Volkskrant 
c.s. om misstanden die de samenleving raken onder de 
aandacht te brengen van het publiek. 

www.ie-portal.nl  Pagina 4 van 7 
 



 
www.iept.nl  IEPT20070628, Rb Amsterdam, Orthodontist v Volkskrant 

4.5. Tussen partijen is niet in geschil dat mededelingen 
over een arts (in dit geval orthodontist) dat zij onkundig 
is (voor zover daarvan in het artikel sprake zou zijn) 
en/of niet beschikt over de benodigde diploma’s, ern-
stige beschuldigingen zijn, die voor de betrokken arts, 
met name gelet op de benodigde vertrouwensrelatie 
tussen arts en patiënt, zwaarwegende gevolgen kan 
hebben. De publicatie waar het hier om gaat is versche-
nen in De Volkskrant, een dagblad met een oplage van 
rond de 300.000 exemplaren, door [K] onweersproken 
betiteld als ‘gezaghebbend’ en een ‘kwaliteitskrant’. 
Aangenomen mag dan ook worden dat de publicatie 
een groot publiek bereikt en een behoorlijke impact 
heeft (gehad). 
4.6. Met betrekking tot de diploma’s heeft De Volks-
krant c.s. aangevoerd dat in het artikel, onder meer 
gewijd aan de dubieuze betrouwbaarheid van de BIG-
inschrijvingen, weliswaar twijfel is geuit over de gel-
digheid van de diploma’s van [K], maar dat De 
Volkskrant daarbij slechts derden heeft geciteerd (de 
Stichting Orthoclaim i.o.) en dat er bovendien een reële 
aanleiding bestond voor deze twijfel, onder meer omdat 
een eerder veroordeelde ‘neptandarts’, evenals [K], in 
Mainz zou zijn afgestudeerd. Het heeft veel moeite ge-
kost informatie over de diploma’s boven water te 
krijgen en [K] was op dit punt bepaald niet coöperatief, 
maar toen zij de diploma’s uiteindelijk had overgelegd 
en na aanvullend onderzoek door De Volkskrant c.s. 
zelf, is een en ander rechtgezet in het artikel van 13 juni 
2007, onder de duidelijke kop ‘Beschuldigingen over 
[C]-[K] ongegrond.’ De Volkskrant c.s. heeft naar haar 
zeggen op het punt van de diploma’s dus niet onrecht-
matig gehandeld jegens [K], ook al omdat haar een 
weerwoord is gegund. Dit verweer slaagt niet. De 
Volkskrant c.s. heeft een eigen verantwoordelijkheid 
met betrekking tot haar publicaties en kan zich niet ver-
schuilen achter (uitlatingen van) derden, als deze 
ernstige beschuldigingen bevatten die niet op feitelijk 
juiste informatie zijn gebaseerd en schade kunnen toe-
brengen aan iemands reputatie. In het artikel van 2 
augustus 2006 heeft De Volkskrant c.s. onvoldoende 
afstand genomen van de uitlatingen van Orthoclaim je-
gens [K]. Het had op de weg van De Volkskrant c.s. 
gelegen om de mededelingen over het mogelijk ontbre-
ken van diploma’s zelf op hun feitelijke juistheid te 
onderzoeken. De Volkskrant c.s. kan niet volstaan met 
de mededeling dat het BIG-register geen (kopiëen van) 
diploma’s verstrekt. Rengers heeft in dit kader erkend 
dat hij, alvorens het artikel te publiceren, niet zelf aan 
[K] heeft gevraagd hem de betrokken papieren te laten 
zien. In dit opzicht heeft De Volkskrant c.s. in het licht 
van het vorenstaande (de aard en impact van de publi-
catie en de aard van de beschuldiging, de feitelijke 
onjuistheid) onzorgvuldig en onrechtmatig jegens [K] 
gehandeld. Daarbij komt nog dat voor het aan de kaak 
stellen van mogelijke misstanden met betrekking tot het 
BIG-register de vermelding van de naam van [K] niet 
noodzakelijk was. Het recht op vrijheid van meningsui-
ting van De Volkskrant c.s. weegt daarom in dit geval 
minder zwaar dan het recht van [K] op bescherming 
van haar eer en goede naam. Dat het, zoals De Volks-

krant c.s. heeft gesteld, na de publicatie van het artikel 
en de eerste zitting nogal moeizaam is gelopen voordat 
de informatie boven tafel kwam, doet aan het voor-
gaande niet af en maakt de beslissing over de 
onrechtmatigheid van de beschuldiging ten aanzien van 
de diploma’s niet anders. 
4.7. Het tweede aspect van het artikel betreft de be-
schuldiging dat er veel mis is met orthodontistische 
behandelingen. In dit kader is de term ‘onkundig’ ge-
bruikt. De Volkskrant c.s. heeft aangevoerd dat een 
dergelijke beschuldiging ten aanzien van [K] niet in het 
artikel valt te lezen, aangezien in de passages waarin 
dat aspect belicht wordt haar naam niet voorkomt en 
dat, voor zover die link toch zou worden gelegd, er 
voldoende aanwijzingen zijn dat het functioneren van 
[K] inderdaad niet optimaal is. Daarnaast geldt volgens 
De Volkskrant c.s. ook hier dat slechts sprake is van 
uitlatingen van derden, die correct zijn geciteerd. An-
ders dan De Volkskrant meent, kan uit het artikel wel 
degelijk worden opgemaakt dat [K] een slecht functio-
nerende orthodontist is. De term ‘onkundig’ wordt 
immers uitdrukkelijk in verband gebracht met het ont-
breken van geldige diploma’s en als (enig) voorbeeld 
van een orthodontist waarbij dat mogelijk aan de orde 
is, wordt [K] genoemd. Verder is Riedeman geciteerd 
over een vrouwelijke orthodontist in de regio, waarbij 
in de betrokken kringen – en naar De Volkskrant ter 
zitting heeft verklaard terecht – al gauw aan [K] zal 
worden gedacht. Ook met betrekking tot het begrip 
‘onkundige orthodontisten’ geldt dat dit een ernstige 
beschuldiging betreft – temeer nu in het artikel wordt 
gesproken over het ‘verknallen’ van gebitten – met 
voor [K] verstrekkende gevolgen. Ook op dit punt kan 
De Volkskrant c.s. zich niet verschuilen achter uitlatin-
gen van derden. De Volkskrant c.s. heeft ook hier zelf 
de plicht te onderzoeken of de geuite beschuldigingen 
voldoende steun vonden in de feiten. Bij dit onderzoek 
brengt de zorgvuldigheid mee dat De Volkskrant c.s. de 
beschuldigde expliciet om commentaar vraagt en con-
creet confronteert met het voorval dat de beschuldiging 
adstrueert. Niet aannemelijk is geworden dat Rengers 
expliciet de kwestie [B]   aan [K] c.q. [C] heeft voorge-
legd. 
4.8. De Volkskrant c.s. heeft nog aangevoerd dat de be-
schuldigingen over onkunde, voor zover deze al in het 
artikel te lezen zijn, niet onrechtmatig zijn, omdat er 
voldoende aanwijzingen zijn dat er dingen gebeuren in 
de praktijk [K], die niet kloppen. De Volkskrant baseert 
zich daarbij op de uitlatingen van Riedeman en de brie-
ven van, al dan niet anonieme, patiënten en voormalige 
personeelsleden (weergegeven onder 2.16, 2.18 en 
2.19). Voor wat betreft Riedeman, die zijn in het artikel 
vermelde uitlatingen in de onder 2.17 aangehaalde brief 
aanzienlijk heeft genuanceerd en heeft meegedeeld niet 
(geheel) correct te zijn geciteerd, is onvoldoende duide-
lijk geworden wat deze nu precies tegen Rengers heeft 
gezegd. Met betrekking tot de brieven van patiënten en 
ex-personeelsleden geldt dat deze, met uitzondering 
van de onder 2.16 weergegevene en de brief van 26 au-
gustus 2006, geen betrekking hebben op de kundigheid 
van [K] als orthodontist, maar veeleer op bejegening en 

www.ie-portal.nl  Pagina 5 van 7 
 



 
www.iept.nl  IEPT20070628, Rb Amsterdam, Orthodontist v Volkskrant 

arbeidsrechtelijke kwesties. De in de brief van 26 au-
gustus 2006 opgenomen ‘klacht’ is pas opgeschreven 
na de totstandkoming van het artikel. Met betrekking 
tot de behandeling van [B] heeft [K] een uiteenzetting 
gegeven, die wordt ondersteund door orthodontist J.H. 
van Niekerk, waaruit kan worden afgeleid dat in dat 
geval geen aanwijzingen zijn voor ‘onkunde’ op tand-
heelkundig gebied. De suggestie dat [K] behoort tot een 
categorie orthodontisten bij wie regelmatig iets mis 
gaat bij de behandelingen, en die van tijd tot tijd een 
gebit heeft ‘verknald’, vindt dan ook onvoldoende 
steun in het tot dusver bekende feitenmateriaal. Met in 
achtneming van de overige omstandigheden van dit ge-
val, waarbij nog van belang is dat niet is gebleken dat 
in het verleden bij enige officiële instantie ooit een 
klacht tegen [K] is ingediend, wordt daarom ook op dit 
punt geoordeeld dat de publicatie onrechtmatig is je-
gens [K]. 
4.9. Met betrekking tot de gevorderde rectificatie heeft 
De Volkskrant c.s. aangevoerd dat [K] daarbij geen be-
lang (meer) heeft, nu de mededelingen over de twijfels 
aangaande de geldigheid van haar papieren in het arti-
kel van 13 juni 2007 zijn rechtgezet en daarin ook het 
weerwoord van [K] (bij monde van [C]) is opgenomen. 
Vooropgesteld wordt dat De Volkskrant c.s. reeds tij-
dens de eerste zitting heeft verklaard dat zij ‘hoe dan 
ook’, hetgeen begrepen is als ongeacht de uitspraak, 
een mededeling zal plaatsen wanneer blijkt dat de di-
ploma’s van [K] in orde zijn. Er wordt dan ook vanuit 
gegaan dat De Volkskrant c.s. het artikel van 13 juni 
2007 op eigen risico heeft geplaatst. [K] heeft ten aan-
zien van het artikel van 13 juni 2007 echter terecht 
opgemerkt dat niet de term ‘rectificatie’ wordt gebruikt, 
dat er niet in staat dat De Volkskrant c.s. onjuist en/of 
onrechtmatig heeft gehandeld, maar alleen wordt ver-
wezen naar de Stichting Orthoclaim i.o., en dat slechts 
wordt ingegaan op de geldigheid van de diploma’s en 
niet op de vermeende ‘onkunde’. [K] heeft dan ook be-
lang bij toewijzing van de gevorderde rectificatie, met 
een inhoud als na te melden en met de toevoeging 
‘zonder nadere aankondiging, toevoeging of commen-
taar’. Anders dan De Volkskrant c.s. meent betreft dat 
niet een te vergaande beperking van de vrijheid van 
meningsuiting van De Volkskrant c.s., aangezien het 
hier slechts gaat om toevoegingen of commentaar die 
afbreuk zouden doen aan de rectificatie. De Volkskrant 
c.s. kan volstaan met een rectificatie op de Economie 
pagina, eventueel in een doordeweekse editie, aange-
zien het gewraakte artikel ook op een dergelijke pagina 
heeft gestaan, alsmede met plaatsing van de rectificatie 
op de website. Ook de vordering tot verwijdering van 
het gewraakte artikel op Internet en de de links die 
daartoe leiden zal worden toegewezen, aangezien de 
Volkskrant c.s. tegen die vordering in het bijzonder, 
geen verweer heeft gevoerd. De dwangsom zal worden 
gematigd en gemaximeerd. Nu alleen de geboden en 
niet het gevraagde verbod wordt toegewezen, verbeurt 
De Volkskrant een dwangsom voor iedere dag dat aan 
de veroordeling(en) niet wordt voldaan en bestaat voor 
het opleggen van een dwangsom ‘per overtreding’ geen 
aanleiding. 

4.10. Het gevorderde onder IV van het petitum zal 
worden afgewezen. De Volkskrant c.s. heeft terecht 
aangevoerd dat toewijzing daarvan zou impliceren dat 
De Volkskrant c.s. ook bij het boven water komen van 
nieuwe feiten geen vraagtekens bij de geldigheid van 
de papieren van [K] en/of bij de kundigheid van [K] 
zouden mogen plaatsen, wat in dit verband te ver gaat.  
4.11. Met betrekking tot de geldvordering geldt dat de-
ze in kort geding alleen toewijsbaar is, indien 
voldoende aannemelijk is dat de vordering in een even-
tuele bodemprocedure zal worden toegewezen en van 
de eiser niet gevergd kan worden dat hij de afloop van 
de bodemprocedure afwacht. 
4.12. Met betrekking tot de gevorderde materiële scha-
de heeft [K] onvoldoende gesteld om te kunnen 
beoordelen of deze aan het hiervoor genoemde criteri-
um voldoet. Dit deel van de vordering zal dan ook 
worden afgewezen. 
4.13. Ten aanzien van de gevorderde immateriële scha-
devergoeding geldt dat, gelet op de aard van de 
publicatie en de impact die deze heeft (gehad) vanwege 
de ernstige aantasting van de reputatie van [K], vol-
doende aannemelijk is dat de bodemrechter deze zal 
toewijzen voor een bedrag van € 5.000,–. [K] heeft een 
spoedeisend belang bij een prompte genoegdoening. 
Bij de bepaling van de hoogte van het bedrag wordt in 
aanmerking genomen dat met de rectificatie een deel 
van de schade wordt weggenomen. 
4.14. Het bedrag tot voldoening waarvan De Volks-
krant c.s. zal worden veroordeeld, geldt als voorschot 
op en ter nadere verrekening met hetgeen zij ten gronde 
zal blijken verschuldigd te zijn. 
5. De beslissing 
De voorzieningenrechter 
5.1. Veroordeelt De Volkskrant c.s. om binnen twee 
werkdagen (de zaterdag daarin begrepen) na betekening 
van dit vonnis, zonder nadere aankondiging, toevoe-
ging of commentaar, op de economie pagina van de 
eerstvolgende editie van De Volkskrant, ter grootte van 
1/8e pagina en in het normale lettertype van De Volks-
krant met lettergrootte 12 de navolgende tekst te 
plaatsen: 
Rectificatie, 
Geachte lezer, 
In de Volkskrant van 2 augustus 2006 heeft een artikel 
gestaan van M. Rengers met als titel ‘Stichting wil boze 
beugeldragers helpen’. Uit dit artikel kan ten onrechte 
worden opgemaakt dat de orthodontist [C]-[K], die in 
[M en N] orthodontiepraktijken heeft, op tandheelkun-
dig gebied onkundig zou zijn en dat zij niet over 
geldige diploma’s zou beschikken. De voorzieningen-
rechter heeft bij vonnis van 28 juni 2007 geoordeeld 
dat De Volkskrant met deze publicatie onrechtmatig 
heeft gehandeld jegens [C]- [K]. De Volkskrant heeft 
niet aannemelijk gemaakt dat [C]-[K] niet beschikt 
over de vereiste diploma’s waarover orthodontisten 
dienen te beschikken in verband met de wettelijk ver-
eiste inschrijving in het Register van Beroepen in de 
Individuele Gezondheidszorg, noch heeft De Volks-
krant aannemelijk gemaakt dat [C]-[K] onkundig zou 
zijn. De Volkskrant BV; 

www.ie-portal.nl  Pagina 6 van 7 
 



 
www.iept.nl  IEPT20070628, Rb Amsterdam, Orthodontist v Volkskrant 

5.2. Veroordeelt De Volkskrant c.s. om binnen 48 uur 
na de betekening van dit vonnis de onder 5.1. vermelde 
rectificatie, zonder nadere aankondiging, toevoeging of 
commentaar, in de vorm van een internetartikel, te 
plaatsen op de website www.volkskrant.nl/binnenland, 
waarvan de lay-out gelijk is aan die van internetartike-
len die de Volkskrant gewoonlijk plaatst op haar 
website, en naar welk artikel op de hoofdpagina van 
voornoemde website een link wordt geplaatst op het 
moment van plaatsing van de rectificatie, die bestaat uit 
de tekst ‘Rectificatie met betrekking tot orthodontist   
[C]-[K]’; 
5.3. Veroordeelt De Volkskrant c.s. om binnen 48 uur 
na de betekening van dit vonnis (de aankondiging van) 
het artikel van 2 augustus 2006, evenals alle links die 
daartoe leiden, te verwijderen uit het internet archief; 
5.4. Veroordeelt De Volkskrant c.s., ieder voor zich, tot 
het betalen van een dwangsom van € 500,– voor iedere 
dag (een gedeelte van een dag daaronder begrepen), dat 
de Volkskrant c.s. in gebreke blijft met de nakoming 
van voornoemde veroordelingen, met een maximum 
van € 10.000, –; 
5.5. Veroordeelt De Volkskrant hoofdelijk tot voldoe-
ning van een bedrag van € 5.000,– aan [K], als 
voorschot op vergoeding van de immateriële schade; 
5.6. Veroordeelt De Volksrant c.s. in de kosten van dit 
geding, tot heden aan de zijde van [K] begroot op: 
– € 84,31 aan explootkosten, 
– € 251,– aan vastrecht en 
– € 816,– aan salaris procureur; 
5.7. Verklaart dit vonnis tot zover uitvoerbaar bij voor-
raad; 
5.8. Wijst het meer of anders gevorderde af. 
Dit vonnis is gewezen door mr. Sj.A. Rullmann, bijge-
staan door mr. M. Balk als griffier, en in het openbaar 
uitgesproken op 28 juni 2007. 
 
 
 
 
 

www.ie-portal.nl  Pagina 7 van 7 
 


