
 
www.iept.nl  IEPT20080515, Rb Amsterdam, De Roy van Zuydewijn v Parool 

www.ie-portal.nl  Pagina 1 van 4 
 

Vzgr Rb Amsterdam, 15 mei 2008, De Roy van 
Zuydewijn v Parool 
 

 
 
PUBLICATIE 
 
Redactie in mindere mate verantwoordelijk voor 
inhoud column 
Juist is dat de zorgplicht van Het Parool voor de in-
houd van een column minder ver strekt dan haar 
verantwoordelijkheid voor de juistheid van in het 
dagblad geplaatste nieuwsberichten. 
Het Parool heeft betoogd dat de redactie inhoudelijk 
slechts verantwoordelijk is voor de nieuwskolommen 
en dat de columnist een onafhankelijke positie inneemt. 
Juist is dat de zorgplicht van Het Parool voor de inhoud 
van een column minder ver strekt dan haar verantwoor-
delijkheid voor de juistheid van in het dagblad 
geplaatste nieuwsberichten. Dit neemt echter niet weg 
dat Het Parool als uitgever uiteindelijk wel verant-
woordelijk is voor hetgeen in haar dagblad wordt 
gepubliceerd en onrechtmatig jegens De Roy van Zuy-
dewijn kan handelen door het plaatsen van een column 
waardoor De Roy van Zuydewijn in zijn eer en goede 
naam wordt aangetast 
 
Geen onderbouwing met feiten van op publiek debat 
gebaseerde mening vereist 
Aan Jaeggi kan onder deze omstandigheden niet de 
eis worden gesteld zijn op het publieke debat geba-
seerde mening met feiten te onderbouwen en een 
voorbeeld te noemen van een door De Roy van Zuy-
dewijn in de wereld gebrachte leugen. Dit zou de 
vrijheid van Jaeggi om zich in zijn column te beper-
ken tot het door hem gekozen onderwerp te zeer 
aantasten. 
Het betreft in dit geval een column met als 
(hoofd)onderwerp de journalistieke kwaliteit van 
HP/De Tijd. Anders dan De Roy van Zuydewijn stelt, 
heeft de column wel degelijk een satirisch karakter, 
aangezien het onderwerp op spottende, niet altijd seri-
euze wijze aan de orde wordt gesteld. Als voorbeeld 
kunnen worden genoemd het vergelijken van het kopen 
van HP/De Tijd met 'het kopen van een broodje gezond 
op het CS' en 'het meegaan met het enige overgebleven 
meisje na sluitingstijd', of de opmerkingen over 'HP-
medewerker' Jan Zandbergen, over wie wordt geschre-
ven dat 'met de energie van Zandbergens frustraties 
men in een middelgrote provinciestad onbeperkt de 
verwarming kan laten loeien'. De uitlatingen die in de 
column over De Roy van Zuydewijn worden gedaan, 
moeten in het licht van de teneur van de column wor-
den gelezen. Zij geven een (op prikkelende wijze 
gepresenteerde) mening van Jaeggi over de journalis-
tieke kwaliteit van HP/De Tijd weer, waarbij ter 
illustratie en met overdrijving ook terloops gerefereerd 
is aan de bij (een deel van) het publiek (al dan niet te-
recht) levende twijfels aan de reputatie van De Roy van 
Zuydewijn. De opmerkingen over De Roy van Zuyde-

wijn zijn niet gepresenteerd als (nieuws-)feit en de 
passages zullen door een gemiddelde lezer dan ook als 
opinie van de columnist worden opgevat. Aan een der-
gelijke satirische column mogen niet dezelfde hoge 
eisen worden gesteld als aan onderzoeksjournalistiek. 
In de column van Jaeggi wordt de kwalificatie 'leuge-
naar' ook niet voor het eerst aan De Roy van Zuydewijn 
gekoppeld. De geloofwaardigheid van De Roy van 
Zuydewijn is - zoals door Het Parool ook onbetwist is 
gesteld - al meermalen onderwerp van het publieke de-
bat geweest. Naar aanleiding van dat publieke debat 
heeft Jaeggi kennelijk zijn mening gevormd en deze in 
zijn column op satirische wijze weergegeven. Aan 
Jaeggi kan onder deze omstandigheden niet de eis wor-
den gesteld zijn op het publieke debat gebaseerde 
mening met feiten te onderbouwen en een voorbeeld te 
noemen van een door De Roy van Zuydewijn in de we-
reld gebrachte leugen. Dit zou de vrijheid van Jaeggi 
om zich in zijn column te beperken tot het door hem 
gekozen onderwerp te zeer aantasten. Om diezelfde re-
den kan niet van Jaeggi worden geëist dat hij (ook) de 
ex-echtgenote van De Roy van Zuydewijn in zijn co-
lumn aanhaalt. 
 
Vindplaatsen: Boek9; Mediaforum 2008, nr. 24, p. 313, 
m.nt. Kaaks 
 
Vzgr Rb Amsterdam, 15 mei 2008 
(N.C.H. Blankevoort) 
zaaknummer / rolnummer: 396545 / KG ZA 08-807 
NB/CN 
Vonnis in kort geding van 15 mei 2008 
in de zaak van 
[X]  DE ROY VAN ZUYDEWIJN, 
voor deze zaak woonplaats gekozen hebbende te Am-
sterdam, 
eiser bij dagvaarding van 24 april 2008, 
procureur mr. M. Meijer, 
tegen 
de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijk-
heid HET PAROOL B.V., 
gevestigd te Amsterdam, 
gedaagde, 
procureur mr. O.M.B.J. Volgenant. 
Partijen zullen hierna De Roy van Zuydewijn en Het 
Parool worden genoemd. 
1. De procedure 
Ter terechtzitting van 29 april 2008 heeft De Roy van 
Zuydewijn gesteld en gevorderd overeenkomstig de in 
fotokopie aan dit vonnis gehechte dagvaarding. Het Pa-
rool heeft verweer gevoerd met conclusie tot weigering 
van de gevraagde voorziening. Na verder debat hebben 
partijen verzocht vonnis te wijzen. 
2. De feiten 
2.1. Het Parool is uitgever en geeft onder andere het 
dagblad ' Het Parool' uit. In de editie van 17 april 2008 
heeft Het Parool de volgende column (verder de co-
lumn) geplaatst van Adriaan Jaeggi (verder Jaeggi): 
"Er zijn dingen die je in een opwelling weer eens doet, 
omdat je vergeten bent wat een vergissing het de vorige 
keer was. In haast een broodje gezond op het CS kopen, 



 
www.iept.nl  IEPT20080515, Rb Amsterdam, De Roy van Zuydewijn v Parool 

www.ie-portal.nl  Pagina 2 van 4 
 

bijvoorbeeld. Meegaan met het enige overgebleven 
meisje na sluitingstijd. Zo koop ik om het half jaar een 
HP/de Tijd. Even later neem ik me opnieuw voor dat 
nóóit maar dan ook nóóit meer te doen. 
HP de Tijd, ontstaan uit de fusie tussen twee achtens-
waardige opiniebladen, is het rioolputje van de 
Nederlandse journalistiek. Iedereen met een stoute opi-
nie mag er zijn zegje doen, mits die voldoende 
rancuneus is, of het slachtoffer afdoende in discrediet 
wordt gebracht. Dit onder het mom van ‘opiniërende 
journalistiek’, een door journalisten zelf uitgevonden 
genre waarin niet de objectiviteit maar het vooroordeel 
van de journalist de leidraad is. Dat het blad weinig 
journalistieke scrupules heeft weet iedereen sinds de 
interview-reeks met Edwin de Roy van Zuydewijn. Het 
is al weinig fatsoenlijk om een overduidelijk zieke leu-
genaar te laten leeglopen in je blad, maar je zou die 
verhalen op zijn minst kunnen checken op waarheids-
gehalte. Welnee, dacht HP: waarom een spectaculair 
verhaal doodchecken? Nu bestaan er wel meer bladen 
zonder journalistieke gêne, maar HP is uniek in de ver-
lekkerde manier waarop ze haar slachtoffers te kakken 
probeert te zetten. Wat willekeurige voorbeelden: Over 
het fake-interview met premier Balkenende in Opinio 
zou je best interessante vragen kunnen stellen aan 
hoofdredacteur Jaffe Vink. HP-medewerker Merks ver-
kneukelt zich liever over de oplage van Opinio: ‘Is al 
bekend welke van uw drie lezers Balkenende heeft ge-
waarschuwd?’ Op dezelfde pagina een stukje over 
Wouter Bos, die een rechtszaak over een privékwestie 
betaalde met geld uit de kas van zijn ministerie. In de 
laatste regels blijkt dat Bos daar het volste recht toe 
had, maar de schijn is gewekt: wat die zakkenvullers in 
Den Haag doen deugt van geen kanten.  
Samen met de Telegraaf en Rita Verdonk voert HP de 
tijdloze slogan: ze naaien je waar je bijstaat. Het is de 
spiegel van het soort Nederland dat anderen het licht in 
de ogen niet gunt. Verlekkerd wordt opgesomd hoeveel 
leden de publieke omroep is kwijtgeraakt. Likkebaar-
dend wordt ‘onthuld’ hoeveel ambtenaren een auto met 
chauffeur hebben. En vaste prik in HP is het zelfkastij-
dings-stuk waarin maandelijks uit een nieuw 
perspectief wordt uitgelegd waarom wij allen niet deu-
gen(‘Zo kennen we Nederland weer’). Niet het hele 
blad is al kattenbakrijp bij aankoop: het heeft ook uit-
stekende schrijvers als Beatrijs Ritsema, J.A.A. van 
Doorn en Ronald Hoeben, soms een goed achtergrond-
artikel en vaak leesbare kritieken (al serveerde 
recensent Max Pam ooit de toen nog onbekende roman 
Joe Speedboot achteloos af met het argument dat het 
‘geen literaire titel’ had). Maar na het lezen blijft altijd 
die smaak achter van kinnesinne, achterklap en af-
gunst. Er is zelfs een HP-medewerker in wie al die 
kwaliteiten zijn verenigd: recensent en societyreporter 
Jan Zandbergen. Ik heb zelden een stuk van de man ge-
lezen dat niet droop van geniepigheid en 
neerbuigendheid. Met de energie van Zandbergens 
frustraties kun je in een middelgrote provinciestad on-
beperkt de verwarming laten loeien. Zandbergen, ooit 
veelbelovend Propria Cures-redacteur, tegenwoordig 
feestjesverslaggever, beheert bij HP de portefeuille 

miezerige verdachtmakingen, pardon: opiniërende 
journalistiek: ‘Het Fonds voor de Letteren is zoals ie-
dereen weet een soort van charitas-instelling voor 
literaire handophouders’. De uitgever van HP/de Tijd 
overweegt momenteel het blad tweewekelijks te laten 
verschijnen. Een stap in de goede richting, Audax, 
maar waarom het onvermijdelijke uitstellen? " 
2.2. Bij brief van 18 april 2008 heeft de procureur van 
De Roy van Zuydewijn Het Parool verzocht om in de 
editie van maandag 21 april 2008 een rectificatie te 
plaatsen en in een hoofdredactioneel commentaar af-
stand te nemen van de inhoud van de column. 
2.3. A. de Lange, adjunct-hoofdredacteur van Het Pa-
rool heeft per e-mail van 21 april 2008 hierop onder 
meer het volgende geantwoord: 
"(…) Wij zullen uw oproep niet honoreren: het slaat de 
heer Jaeggi vrij om in zijn column deze mening te ge-
ven. Voor een rectificatie, laat staan een hoofd-
redactioneel commentaar, is werkelijk geen enkele 
goede grond." 
3. Het geschil 
3.1. De Roy van Zuydewijn vordert - samengevat - : 
I. Het Parool te veroordelen tot rectificatie op de voor-
pagina, binnen 24 uur na het wijzen van dit vonnis, 
althans op een in redelijkheid te bepalen datum, vol-
gens de in de dagvaarding genoemde tekst: 
"In zijn column van 17 april 2008 heeft Adriaan Jaeggi 
zich in ontoelaatbare bewoordingen over de heer 
E.K.W. de Roy van Zuydewijn uitgelaten. Daarbij heeft 
Jaeggi ook gesteld dat De Roy van Zuydewijn in een 
interviewreeks met HP/De Tijd onwaarheden zou heb-
ben verkondigd. Het Parool heeft desgevraagd 
geweigerd om in duidelijke bewoordingen afstand te 
nemen van de uitspraken. De interviews in HP/De Tijd 
hebben plaatsgevonden met Prinses Margarita en De 
Roy van Zuydewijn op instigatie van Prinses Margari-
ta. Van de uitspraken van Prinses Margarita heeft 
Jaeggi niet gesteld dat deze gelogen waren. Noch 
Jaeggi, noch Het Parool, kunnen aantonen dat in 
HP/De Tijd daadwerkelijk door De Roy van Zuydewijn 
onwaarheden zijn verkondigd. Ten onrechte heeft 
Jaeggi gesteld dat de uitspraken van De Roy van Zuy-
dewijn door HP/De Tijd niet zijn geverifieerd. Terwijl 
in de bewuste artikelen juist meermalen uitvoerig wordt 
toegelicht welke van de stellingen op welke wijze zijn 
geverifieerd en wat daarvan het resultaat was. Jaeggi 
schreef zijn column zonder recentelijk de artikelen te 
hebben gelezen en zonder enig onderzoek naar het be-
wijs van zijn bewering. Ten aanzien van een deel van 
de stellingen in HP/ De Tijd is inmiddels komen vast te 
staan dat deze waar waren. Er bestond geen enkele 
aanleiding voor de bewuste artikelen als voorbeeld te 
stellen in een column waarin het journalistiek niveau 
van HP/De Tijd ter discussie wordt gesteld." 
Althans volgens een in redelijkheid te bepalen tekst, op 
straffe van een dwangsom van € 25.000,- indien hier-
aan niet tijdig uitvoering is gegeven, te vermeerderen 
met € 2.500,- voor iedere dag dat Het Parool hiermee in 
gebreke blijft. 
II. Het Parool te veroordelen tot betaling van (een voor-
schot op) schadevergoeding van € 10.000,-. 



 
www.iept.nl  IEPT20080515, Rb Amsterdam, De Roy van Zuydewijn v Parool 

www.ie-portal.nl  Pagina 3 van 4 
 

Een en ander met veroordeling van Het Parool in de 
kosten van deze procedure. 
3.2. De Roy van Zuydewijn stelt daartoe - samengevat - 
dat het Parool van publicatie van de column had moe-
ten afzien. Jaeggi heeft De Roy van Zuydewijn in zijn 
column geschoffeerd door te stellen dat hij "een over-
duidelijk zieke leugenaar is", die in HP/De Tijd zou 
"zijn leeggelopen". Verder beweert Jaeggi ten onrechte 
dat De Roy van Zuydewijn daarbij aantoonbare leugens 
zou hebben verkondigd. Jaeggi onderbouwt zijn bewe-
ringen op geen enkele wijze. De Roy van Zuydewijn is 
geen leugenaar. Uit de artikelen blijkt juist dat HP/De 
Tijd veel van de uitspraken heeft geverifieerd en beves-
tigd heeft gekregen. Een voorbeeld daarvan is het 
lichten van het sociale dienst dossier van De Roy van 
Zuydewijn. De uitspraken van Jaeggi kwalificeren zo-
doende als lichtvaardige verdachtmakingen en 
ongefundeerde aantijgingen, die onrechtmatig zijn je-
gens De Roy van Zuydewijn. Het belang van De Roy 
van Zuydewijn om hiervan gevrijwaard te blijven is 
groter dan het belang van Jaeggi om te kunnen schrij-
ven wat in hem opkomt. Daarnaast is een vergelijkbare 
kwalificatie ("overduidelijk zieke leugenaar") van de 
ex-echtgenote van De Roy van Zuydewijn in de column 
niet terug te vinden, terwijl de interviewreeks in HP/De 
Tijd op haar instigatie tot stand is gekomen en het me-
rendeel van de in het interview staande uitspraken aan 
haar is toe te dichten. Het Parool heeft ten onrechte rec-
tificatie en rehabilitatie geweigerd en zich slechts 
bereid getoond om in een volgende column van Jaeggi 
de gewraakte uitspraak te herhalen en daarbij te ver-
melden dat hij dit niet zo had moeten opschrijven 
omdat hij geen bewijs van zijn stellingen heeft. Overi-
gens is ook die 'rectificatie' niet geplaatst. De door De 
Roy van Zuydewijn gevorderde rectificatie is een ge-
rechtvaardigde beperking van de vrijheid van 
meningsuiting, omdat de uitspraken onrechtmatig zijn 
jegens De Roy van Zuydewijn. Voor schadevergoeding 
bestaat aanleiding, nu de geloofwaardigheid en integri-
teit van De Roy van Zuydewijn door de uitspraken zijn 
aangetast. Verder dient de schadevergoeding als af-
schrikmiddel om herhaling van dergelijke uitspraken te 
voorkomen. 
3.3. Het Parool voert verweer, daartoe onder meer stel-
lende dat deze procedure door De Roy van Zuydewijn 
ten onrechte wordt gebruikt om zijn gelijk te halen. De 
door De Roy van Zuydewijn gevorderde beperking van 
de vrijheid van meningsuiting is buiten alle proporties, 
Het gaat er in deze zaak niet om welke door De Roy 
van Zuydewijn geuite stellingen en beschuldigingen in 
de interviewreeks in HP/De Tijd waar zijn, maar hoe-
veel ruimte een columnist heeft om te overdrijven. 
Jaeggi maakt hier veelvuldig gebruik van en veel van 
de passages uit de column zijn nauwelijks serieus te 
nemen. Jaeggi vond het een slechte journalistieke keuze 
van HP/De Tijd om de beschuldigingen van De Roy 
van Zuydewijn en prinses Margarita als interview te 
publiceren en heeft die mening in hyperbolische be-
woordingen weergegeven. Jaeggi staat overigens niet 
alleen in deze kritiek. Op wiens instigatie het interview 
in HP/De Tijd heeft plaatsgevonden is niet relevant. 

Ook is niet relevant dat een deel van de stellingen in de 
interviewreeks in HP/De Tijd achteraf waar zijn geble-
ken. De kwalificatie "overduidelijk zieke leugenaar" 
gaat over De Roy van Zuydewijn zelf. De Roy van 
Zuydewijn heeft in het bewuste interview allerlei ver-
halen en beschuldigingen aan het adres van het 
Koningshuis geuit. De Roy van Zuydewijn heeft een 
omstreden reputatie, die in belangrijke mate is veroor-
zaakt door de door hemzelf gegenereerde publiciteit. 
Uit onderzoeken van NIPO en NFO Trendbox is geble-
ken dat de meerderheid van de Nederlanders niet veel 
van de verhalen van prinses Margarita en De Roy van 
Zuydewijn gelooft. De publicatie is niet onrechtmatig 
en een inperking van de vrijheid van meningsuiting is 
derhalve niet noodzakelijk. De Roy van Zuydewijn 
heeft de door hem door de column geleden schade niet 
onderbouwd. Het Parool stelt overigens bereid te zijn 
om ruimte te bieden aan tegengeluid. 
4. De beoordeling 
4.1. Het Parool is gedagvaard als uitgever van het dag-
blad Het Parool, waarin de gewraakte column is 
verschenen. Jaeggi, de columnist, is zelf niet gedag-
vaard. Het Parool heeft betoogd dat de redactie 
inhoudelijk slechts verantwoordelijk is voor de nieuws-
kolommen en dat de columnist een onafhankelijke 
positie inneemt. Juist is dat de zorgplicht van Het Pa-
rool voor de inhoud van een column minder ver strekt 
dan haar verantwoordelijkheid voor de juistheid van in 
het dagblad geplaatste nieuwsberichten. Dit neemt ech-
ter niet weg dat Het Parool als uitgever uiteindelijk wel 
verantwoordelijk is voor hetgeen in haar dagblad wordt 
gepubliceerd en onrechtmatig jegens De Roy van Zuy-
dewijn kan handelen door het plaatsen van een column 
waardoor De Roy van Zuydewijn in zijn eer en goede 
naam wordt aangetast. 
4.2. Het gaat in deze zaak om een botsing van twee 
fundamentele rechten, namelijk aan de zijde van Het 
Parool het recht op vrijheid van meningsuiting (pers-
vrijheid) en aan de zijde van De Roy van Zuydewijn 
diens recht op bescherming van zijn eer en goede naam 
en op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer. 
Het antwoord op de vraag welk van deze beide rechten 
in het onderhavige geval zwaarder weegt, moet worden 
gevonden door een afweging van alle terzake dienende 
omstandigheden van het geval. 
4.3. Het belang van De Roy van Zuydewijn is erin ge-
legen dat hij niet lichtvaardig wordt blootgesteld aan 
voor hem ongewenste publiciteit omtrent zijn privésitu-
atie of aan lichtvaardige verdachtmakingen of dat 
afbreuk wordt gedaan aan zijn integriteit en geloof-
waardigheid. Daarbij dient er rekening mee te worden 
gehouden dat De Roy van Zuydewijn destijds zelf heeft 
meegewerkt aan interviewreeks in HP/De Tijd, zodat 
hij tot op zekere hoogte zal dienen te accepteren dat 
hierover in de pers geschreven wordt. 
4.4. Het belang van Het Parool is dat zij zich in het 
openbaar kritisch, informerend, opiniërend en waar-
schuwend moet kunnen uitlaten over misstanden die de 
samenleving raken. Aan de beoordeling van de recht-
matigheid van een column moeten andere eisen worden 
gesteld dan aan onderzoeksjournalistiek. Aan een au-



 
www.iept.nl  IEPT20080515, Rb Amsterdam, De Roy van Zuydewijn v Parool 

www.ie-portal.nl  Pagina 4 van 4 
 

teur komt in een column een grotere mate van vrijheid 
toe om zijn persoonlijke mening te geven dan in andere 
journalistieke genres, maar de auteur is ook in een co-
lumn gebonden aan grenzen. Deze grenzen kunnen 
bijvoorbeeld overschreden worden indien de uitingen 
zijn gedaan met de bedoeling de ander te kwetsen of de 
bewoordingen met het oog op het te dienen belang no-
deloos grievend zijn. Daarnaast is sprake van 
overschrijding van grenzen wanneer columnisten bij 
het uiten van hun persoonlijke mening kwalificaties be-
zigen of vergelijkingen treffen waartoe de feiten in 
redelijkheid geen aanleiding geven. 
4.5. Het betreft in dit geval een column met als 
(hoofd)onderwerp de journalistieke kwaliteit van 
HP/De Tijd. Anders dan De Roy van Zuydewijn stelt, 
heeft de column wel degelijk een satirisch karakter, 
aangezien het onderwerp op spottende, niet altijd seri-
euze wijze aan de orde wordt gesteld. Als voorbeeld 
kunnen worden genoemd het vergelijken van het kopen 
van HP/De Tijd met 'het kopen van een broodje gezond 
op het CS' en 'het meegaan met het enige overgebleven 
meisje na sluitingstijd', of de opmerkingen over 'HP-
medewerker' Jan Zandbergen, over wie wordt geschre-
ven dat 'met de energie van Zandbergens frustraties 
men in een middelgrote provinciestad onbeperkt de 
verwarming kan laten loeien'. De uitlatingen die in de 
column over De Roy van Zuydewijn worden gedaan, 
moeten in het licht van de teneur van de column wor-
den gelezen. Zij geven een (op prikkelende wijze 
gepresenteerde) mening van Jaeggi over de journalis-
tieke kwaliteit van HP/De Tijd weer, waarbij ter 
illustratie en met overdrijving ook terloops gerefereerd 
is aan de bij (een deel van) het publiek (al dan niet te-
recht) levende twijfels aan de reputatie van De Roy van 
Zuydewijn. De opmerkingen over De Roy van Zuyde-
wijn zijn niet gepresenteerd als (nieuws-)feit en de 
passages zullen door een gemiddelde lezer dan ook als 
opinie van de columnist worden opgevat. Aan een der-
gelijke satirische column mogen niet dezelfde hoge 
eisen worden gesteld als aan onderzoeksjournalistiek. 
In de column van Jaeggi wordt de kwalificatie 'leuge-
naar' ook niet voor het eerst aan De Roy van Zuydewijn 
gekoppeld. De geloofwaardigheid van De Roy van 
Zuydewijn is - zoals door Het Parool ook onbetwist is 
gesteld - al meermalen onderwerp van het publieke de-
bat geweest. Naar aanleiding van dat publieke debat 
heeft Jaeggi kennelijk zijn mening gevormd en deze in 
zijn column op satirische wijze weergegeven. Aan 
Jaeggi kan onder deze omstandigheden niet de eis wor-
den gesteld zijn op het publieke debat gebaseerde 
mening met feiten te onderbouwen en een voorbeeld te 
noemen van een door De Roy van Zuydewijn in de we-
reld gebrachte leugen. Dit zou de vrijheid van Jaeggi 
om zich in zijn column te beperken tot het door hem 
gekozen onderwerp te zeer aantasten. Om diezelfde re-
den kan niet van Jaeggi worden geëist dat hij (ook) de 
ex-echtgenote van De Roy van Zuydewijn in zijn co-
lumn aanhaalt. 
4.6. Gelet op hetgeen hiervoor is overwogen is de pu-
blicatie van de column door Het Parool niet 
onrechtmatig jegens De Roy van Zuydewijn. De ge-

vraagde voorzieningen worden dan ook geweigerd. De 
inhoud van de door De Roy van Zuydewijn gevraagde 
rectificatie behoeft zodoende geen bespreking meer. 
Indien De Roy van Zuydewijn wil optreden tegen de in 
de column gedane uitspraken, is een ingezonden brief 
daartoe meer geëigend. Het Parool heeft verklaard dat 
bij haar bereidheid bestaat ruimte te bieden aan tegen-
geluid. Een rectificatie is hiertoe in dit geval geen 
gepast middel. 
4.7. De Roy van Zuydewijn zal als de in het ongelijk 
gestelde partij in de proceskosten worden veroordeeld. 
De kosten aan de zijde van Het Parool worden begroot 
op: 
- vast recht €    254,- 
- salaris procureur   816,- 
Totaal  € 1070,- 
5. De beslissing 
De voorzieningenrechter 
5.1. weigert de gevraagde voorzieningen;  
5.2. veroordeelt De Roy van Zuydewijn in de proces-
kosten, aan de zijde van Het Parool tot op heden 
begroot op  € 1.070,-; 
5.3. verklaart dit vonnis wat betreft de kostenveroorde-
ling uitvoerbaar bij voorraad. 
Dit vonnis is gewezen door mr. N.C.H. Blankevoort, 
voorzieningenrechter, bijgestaan door mr. C. Neve, 
griffier, en in het openbaar uitgesproken op 15 mei 
2008. 
 
 
 


