
 
www.iept.nl  IEPT20080916, Hof Den Haag, Pretium v De Telegraaf 

Hof Den Haag, 16 september 2008, Pretium v De 
Telegraaf 

 
v 

 
 
PUBLICATIE  
 
Geen onjuiste voorstelling door Pretium telefonisten 
De Telegraaf heeft niet genoegzaam aannemelijk 
gemaakt dat door telefonisten van Pretium van 
voormeld proto-col voor het werven van abonnees is 
afgeweken in die zin dat bedoelde telefonisten abon-
nees van KPN heb-ben meegedeeld, althans bij hen 
de indruk hebben gewekt, dat zij namens KPN bel-
den 
Gelet op het beperkte karakter van de informatie-
bronnen van de journalist en de omstandigheid dat uit 
de kort geding vonnissen juist niet blijkt van een ge-
suggereerde grote hoeveelheid gegronde klachten, heeft 
De Telegraaf niet genoegzaam aannemelijk gemaakt 
dat door telefonisten van Pretium van voormeld proto-
col voor het werven van abonnees is afgeweken in die 
zin dat bedoelde telefonisten abonnees van KPN heb-
ben meegedeeld, althans bij hen de indruk hebben ge-
wekt, dat zij namens KPN belden en dat het ging om 
een KPN-abonnement, alsmede dat zij aldus abonnees 
van KPN hebben misleid. (…). Ook de juistheid van de 
herhaling in de eerste volzin van het tweede artikel dat 
"KPN-abonnees (...) zonder dat zij het zelf in de gaten 
hadden een Pretium-abonnement in de maag gesplitst 
kregen", en dat "Pretium-telefonisten deden alsof zij 
KPN-medewerkers waren" is, zoals hierboven is aan-
gegeven, onvoldoende aannemelijk geworden. 
 
Geen misstand 
De omstandigheid dat deze telefonische werving in 
al dan niet brede kring als onplezierig wordt erva-
ren, betekent niet dat deze onrechtmatig is.  
Deze wijze van ledenwerving wordt reeds vele jaren 
gehanteerd ten behoeve van het realiseren van markt-
werking op de markt voor telefonie, waarbij door 
OPTA de totstandkoming van randvoorwaarden is be-
vorderd (neergelegd in voormelde Gedragsregels en 
(voor de vaste telefoonverbinding) in de Raamovereen-
komst voor de dienst Wholesale Line Rental (en 
Annex) van 22 december 2006). Van een misstand kan 
gezien het voorgaande niet worden gesproken. Ook in-
dien wordt aangenomen dat toen sprake was van een 
maatschappelijke discussie omtrent telemarketing, ont-
slaat dat De Telegraaf niet van de verplichting 
zorgvuldige journalistiek te bedrijven (vgl. het arrest 
EHRM van 14 februari 2008 inzake Ivanova v. Bulga-
ria, onder 61). 
 
 

Geen hoor en wederhoor toegepast 
In de gegeven omstandigheden, waarbij het ging om 
een voor Pretium schadelijk artikel waarbij onvol-
doende onderzoek was gedaan, was het vragen van 
een reactie van Pretium stellig van belang 
Derhalve heeft De Telegraaf "hoor en wederhoor" niet 
voldoende toegepast. In de gegeven omstandigheden, 
waarbij het ging om een voor Pretium schadelijk artikel 
waarbij onvoldoende onderzoek was gedaan, was het 
vragen van een reactie van Pretium stellig van belang. 
Bovendien had de journalist dan kunnen vernemen dat 
Pretium in verband met de korte gedingen tegen de 
Consumentenautoriteit, Stichting de Ombudsman en 
KPN, naar niet is weersproken, in ruime mate beschikte 
over "tegenbewijs". 
 
Vrijheid al dan niet vonnis te publiceren? 
Echter, zolang de inhoud van het eerste artikel op 
haar website stond en staat vermeld, bracht en 
brengt de zorgvuldigheid mee dat zij wel vanaf 11 
juni 2007 van dat vonnis melding diende/dient te 
maken 
Grief 7 is gericht tegen het oordeel van de voorzienin-
genrechter dat De Telegraaf de uitkomst van het kort 
geding van Pretium tegen KPN niet behoefde te publi-
ceren. Het hof overweegt dat het kort geding vonnis 
tegen KPN is uitgesproken op 11 juni 2007, terwijl de 
gewraakte artikelen zijn gepubliceerd op 29 en 31 mei 
2007. Het stond De Telegraaf in beginsel vrij al dan 
niet van dat vonnis in haar dagblad melding te maken. 
Echter, zolang de inhoud van het eerste artikel op haar 
website stond en staat vermeld, bracht en brengt de 
zorgvuldigheid mee dat zij wel vanaf 11 juni 2007 van 
dat vonnis melding diende/dient te maken, hetgeen wat 
haar website betreft is geschied 
 
Onrechtmatige publicatie 
Onder de gegeven omstandigheden dient het belang 
van Pretium te prevaleren boven dat van De Tele-
graaf en heeft De Telegraaf onrechtmatig gehandeld 
jegens Pretium 
Gezien voormelde omstandigheden - te weten dat de 
journalist van De Telegraafonvoldoende (nader) onder-
zoek heeft verricht, de feiten grotendeels onvoldoende 
steun vinden in het ten tijde van de publicatie van de 
artikelen beschikbare feitenmateriaal, het negatieve ka-
rakter van de artikelen en de schadelijke gevolgen 
daarvan voor Pretium en de omstandigheid dat tele-
marketing in de telefonie als aanvaardbare wijze van 
werving van abonnees voor een (vaste) telefoniever-
binding geldt mits aan bepaalde voorwaarden wordt 
voldaan, dat de schade voor Pretium had kunnen wor-
den beperkt door "hoor en wederhoor" toe te passen, 
dat met name het eerste artikel op een prominente 
plaats (op blz. 3) is gepubliceerd in het dagblad, alsme-
de dat "De Telegraaf” een veel gelezen dagblad is met 
een ruime verspreiding - en daarbij het belang van Pre-
tium om niet te worden beschadigd enerzijds en het 
recht/belang van De Telegraaf op de vrijheid van me-
ningsuiting afwegend, dient het belang van Pretium te 
prevaleren boven dat van De Telegraaf en heeft De Te-

www.ie-portal.nl  Pagina 1 van 6 
 



 
www.iept.nl  IEPT20080916, Hof Den Haag, Pretium v De Telegraaf 

legraaf in de gegeven omstandigheden onrechtmatig 
gehandeld jegens Pretium. Op deze gronden is er plaats 
voor na te melden beperking van haar vrijheid van me-
ningsuiting, die naar het oordeel van het hof 
noodzakelijk is in een democratische samenleving in de 
zin van artikel 10 lid 2 EVRM. In zoverre slagen de 
grieven 3-7. 
 
PROCESRECHT 
 
Rectificatie bevolen 
rectificatie 
 
Vindplaatsen: LJN: BG2717  
 
Hof Den Haag, 16 september 2008 
(J.E. Fasseur-vanSanten, W.A.J. van Lierop en 
Th.G.M. Simons ) 
GERECHTSHOF 's-GRAVENHAGE 
Handelssector 
Uitspraak : 16 september 2008 
Zaaknummer : 105.006.848/01 
Rolnummer (oud) : 07/983 
Zaak-/rolnummer rb.: 288261/KG ZA 07-644 
Het Gerechtshof te 's-Gravenhage, kamer M C-5, heeft 
het volgende arrest gewezen inzake: 
PRETIUM TELECOM B.V., 
gevestigd te Haarlem, 
appellante, 
hierna ook te noemen: Pretium, 
advocaat: mr. drs. D.P. Kuipers ('s-Gravenhage), 
te gen: 
UITGEVERSMAATSCHAPPIJ DE TELEGRAAF 
B.V., 
gevestigd te Amsterdam, 
geïntimeerde, 
hierna ook te noemen: De Telegraaf, 
advocaat: mr. P.J.M. von Schmidt auf Altenstadt ('s-
Gravenhage). 
Het geding 
Pretium is bij exploit van 22 augustus 2007 in hoger 
beroep gekomen van het door de voorzieningenrechter 
in de rechtbank Rotterdam tussen haar als eiseres en De 
Telegraaf als gedaagde in kort geding gewezen vonnis 
van 3 augustus 2007 en heeft acht grieven tegen het 
vonnis aangevoerd. De Telegraaf heeft de grieven bij 
memorie van antwoord (met producties) bestreden. 
Vervolgens hebben partijen hun standpunten door 
voornoemde advocaten doen bepleiten aan de hand van 
pleitnotities. Pretium heeft daarbij een akte houdende 
aanvullende producties, genummerd 28-32, genomen. 
De Telegraafheeft bij overzicht aanvullende producties 
de producties, genummerd 11-15, ten processe overge-
legd. Ten slotte hebben partijen onder overlegging van 
hun processtukken arrest gevraagd. 
Beoordeling van het hoger beroep 
I. In dit geding heeft Pretium gevorderd, kort aange-
duid, De Telegraaf te verbieden onjuiste, onvolledige 
of misleidende publicaties en/of mededelingen te doen 
over haar (Pretium), De Telegraaf te gebieden elk nega-
tief bericht omtrent haar (Pretium) en elke verwijzing 

daarnaar van haar website te verwijderen en verwijderd 
te houden en De Telegraaf te gebieden een rectificatie 
te plaatsen op haar website en in haar dagblad, op straf-
fe van dwangsommen. De voorzieningenrechter heeft 
bij het vonnis waarvan beroep de vorderingen van Pre-
tium afgewezen. In hoger beroep heeft Pretium haar eis 
vermeerderd met subsidiaire vorderingen. 
2. De door de rechtbank als vaststaand aangemerkte en 
in het vonnis onder 2 weergegeven feiten zijn niet be-
streden, zodat ook het hof van die feiten zal uitgaan. 
Grief 1 strekt ten betoge dat de weergave van de feiten 
in het vonnis niet volledig is. Voor zover de door Preti-
um aangevoerde (aanvullende) feiten niet zijn 
bestreden en relevant zijn, zullen deze hieronder bij de 
behandeling van de grieven alsnog worden vermeld. 
Deze grief kan niet op zichzelf leiden tot vernietiging 
tot het vonnis. 
3. Grief 4 bestrijdt het oordeel van de voorzieningen-
rechter dat de inhoud van het artikel in het dagblad "De 
Telegraaf' van 29 mei 2007 (het eerste artikel) niet on-
rechtmatig is jegens Pretium. Grief 6 houdt in dat de 
voorzieningenrechter ten onrechte heeft geoordeeld dat 
Pretium onvoldoende heeft onderbouwd waarom de 
inhoud van het artikel in het genoemde dagblad van 31 
mei 2007 (het tweede artikel) onrechtmatig is jegens 
haar (Pretium). Pretium betoogt in dit verband dat de 
uitlatingen in beide artikelen als vaststaande feiten 
worden gepresenteerd, vergaande beschuldigingen aan 
haar adres inhouden en schadelijk zijn, waarbij het 
tweede artikel tevens inhoudt dat ook kamerleden ach-
ter deze beschuldigingen staan. 
Deze grieven zullen tezamen worden behandeld. 
4.1. Het in het dagblad "De Telegraaf' van 29 mei 2007 
op blz. 3 opgenomen artikel bevat de koppen: "Prijs-
vechter Pretium troggelt klanten af "en "KPN-abonnees 
misleid". In het artikel wordt in de eerste alinea ver-
meld: "De KPN en de Consumentenautoriteit worden 
overspoeld met klachten over prijsvechter Pretium Te-
lecom, die KPN-klanten, zonder dat zij het zelf in de 
gaten hebben, een Pretium-abonnement in de maag 
splitst en hen afmeldt bij de KPN." Vervolgens wordt 
in de tweede alinea vermeld: "Medewerkers van Preti-
um bellen 's avonds KPN-abonnees op en wekken bij 
hen de indruk dat zij namens de KPN bellen. De telefo-
nisten vragen of de KPN-klant prijs stelt op lagere 
tarieven. Indien die hierop bevestigend antwoordt, 
neemt de Pretium-medewerker nog even alle persoon-
lijke gegevens met hem door en zit de abonnee voor hij 
het weet aan een jaarabonnement van de prijsvechter 
vast, waar vrijwel niet vanaf te komen is." Daarnaast 
worden in het artikel enige uitlatingen van een KPN-
woordvoerder geciteerd. Het in "De Telegraaf' van 31 
mei 2007 opgenomen artikel luidt wat de kop en de 
eerste volzin van de tweede alinea betreft: "Kamer: 
Pretium belazert de boel" "KPN en de Consumentenau-
toriteit worden overspoeld met klachten van KPN-
abonnees die zonder dat zij het zelf in de gaten hadden 
een Pretium-abonnement in de maag gesplitst kregen. 
Pretiumtelefonisten deden alsof zij KPN-medewerkers 
waren." Vervolgens komen in het artikel enkele leden 
van de Tweede Kamer aan het woord. 

www.ie-portal.nl  Pagina 2 van 6 
 

http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BG2717


 
www.iept.nl  IEPT20080916, Hof Den Haag, Pretium v De Telegraaf 

4.2 De Telegraaf voert aan dat de inhoud van beide ar-
tikelen feitelijk juist is en voldoende steun vindt in het 
toen beschikbare feitenmateriaal. Zij stelt dat de be-
trokken journalist contact heeft gehad met (de 
persvoorlichtster van) de Consumentenautoriteit, KPN 
en de betrokken kamerleden en aldus voldoende onder-
zoek heeft verricht en dat verder "hoor en wederhoor" 
is toegepast. De Telegraaf beroept zich voorts - zij het 
volgens een mededeling bij pleidooi subsidiair - op ar-
tikel 10 van het Europees Verdrag tot bescherming van 
de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden 
(hierna: EVRM) en haar journalistieke vrijheid en voert 
aan dat de artikelen zijn geschreven om een misstand 
aan de kaak te stellen en in het kader van een maat-
schappelijke discussie over de wenselijkheid van 
telemarketing. Pretium heeft een en ander betwist. 
4.3 Naar het oordeel van het hof zijn de onder 4.1 en 
4.2 vermelde uitlatingen gelet op inhoud en presentatie 
niet aan te merken als meningen of waardeoordelen, 
maar als feiten en wordt daarbij geen voorbehoud, nu-
ancering of uitzondering gemaakt. Verder is duidelijk 
dat de uitlatingen betrekking hebben op Pretium en een 
negatief karakter hebben, hetgeen schadelijk is voor 
Pretium. Het negatieve karakter van de uitlatingen in 
het eerste artikel wordt nog geaccentueerd door de ge-
citeerde mededelingen van de woordvoerder van KPN 
in de daaropvolgende alinea (zie de weergave van het 
gehele artikel in het vonnis onder 2.8). Ook het citeren 
van kamerleden in het tweede artikel versterkt het ge-
stelde in de eerste volzin van de tweede alinea (zie het 
vonnis onder 2.9).  
5.1 Het gaat in dit geding om de beoordeling van de 
vrijheid van meningsuiting in verband met een tweetal 
(pers)publicaties van De Telegraaf enerzijds en de aan-
tasting van de goede naam van Pretium anderzijds. Bij 
de beoordeling van de vraag welk recht/belang het 
zwaarst moet wegen zal het hof uitgaan van alle rele-
vante omstandigheden (zie de arresten HR 6 januari 
1995, NJ 1995, 422 en HR 18 januari 2008, NJ 2008, 
274 en de in de arresten HR 24 juni 1983, NJ 1984, 
801 tot en met 803 gehanteerde maatstaven). Indien 
daarvan de uitkomst zou zijn dat het belang van Preti-
um zwaarder weegt dan de vrijheid van meningsuiting 
van De Telegraaf, brengt deze toetsing mee dat inbreuk 
op de vrijheid van meningsuiting in dit geval voldoet 
aan de noodzakelijkheidstoets van artikel 10, lid 2 
EVRM. 
5.2 Artikel 10 EVRM luidt: 1. Een ieder heeft recht op 
vrijheid van meningsuiting. Dit recht omvat de vrijheid 
een mening te koesteren en de vrijheid om inlichtingen 
of denkbeelden te ontvangen of te verstrekken, zonder 
inmenging van enig openbaar gezag en ongeacht gren-
zen. (...) 2. Daar de uitoefening van deze vrijheden 
plichten en verantwoordelijkheden met zich brengt, kan 
zij worden onderworpen aan bepaalde formaliteiten, 
voorwaarden, beperkingen of sancties, die bij de wet 
zijn voorzien en die in een democratische samenleving 
noodzakelijk zijn in het belang van de nationale veilig-
heid, territoriale integriteit of openbare veiligheid, het 
voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, 
de bescherming van de gezondheid of de goede zeden, 

de bescherming van de goede naam of de rechten van 
anderen, om de verspreiding van vertrouwelijke mede-
delingen te voorkomen of om het gezag en de 
onpartijdigheid van de rechterlijke macht te waarbor-
gen. 
6.1 Het hof zal eerst onderzoeken of, dan wel in hoe-
verre, bedoelde uitlatingen juist zijn. Niet weersproken 
is dat Pretium een protocol hanteert voor het telefo-
nisch werven van abonnees voor haar diensten 
(telemarketing); volgens dit protocol, dat, naar niet is 
weersproken in overeenstemming is met de gedragsre-
gels van OPTA, worden personen (abonnees van KPN) 
namens Pretium gebeld met de vraag of zij belangstel-
ling hebben voor een goedkoop abonnement op de 
vaste telefoonverbinding, wordt de naam van KPN 
eenmaal genoemd in het kader van prijsvergelijking, 
wordt, indien degene die gebeld is daarin toestemt, het 
gesprek opgenomen (op een voicelog) en zendt Pretium 
daarna een brief aan de nieuwe abonnee ter bevestiging 
van het gesprek; in die brief wordt een tijd van vijf 
(thans zeven) werkdagen gegeven om alsnog van het 
abonnement af te zien (vgl. producties 20-23 van Preti-
um). 
6.2 Niet weersproken is dat een ervaring in de privé-
sfeer van de journalist aanleiding vormde voor het 
eerste artikel, namelijk de omstandigheid dat enige tijd 
eerder (op 22 maart 2007) de echtgenote van de be-
trokken journalist was gebeld door een medewerker 
van Pretium en zij toen heeft ingestemd met een abon-
nement van Pretium, terwijl zij volgens de stellingen 
van De Telegraaf dacht dat zij gesproken had met een 
medewerker van KPN en dat het om een KPN-
abonnement ging. Uit de voicelog van 22 maart 2007 
(productie 23 van Pretium), waarvan de inhoud onvol-
doende is weersproken, blijkt evenwel dat de telefonist 
toen KPN niet heeft genoemd en alleen heeft gesproken 
over "Pretium Telecom". Of in het inleidende deel van 
het telefoongesprek meer of anders dan eenmaal in het 
kader van prijsvergelijking is gesproken over KPN, 
heeft De Telegraaf tegenover de betwisting door Preti-
um onvoldoende aannemelijk gemaakt. Verder heeft 
Pretium op 23 maart 2007 een brief verzonden aan de 
journalist waarin de mogelijkheid is vermeld binnen 
vijf werkdagen te laten weten alsnog geen gebruik te 
willen maken van het Pretium-abonnement (productie 
23 van Pretium). Dat men aan een Pretium-
jaarabonnement vast zit en daarvan niet is af te komen 
is derhalve niet juist. 
6.3 Niet weersproken is dat de journalist van De Tele-
graafcontact heeft gehad met KPN en de 
Consumentenautoriteit. Op zichzelf is juist dat er klach-
ten over de telefonische werving van Pretium waren 
binnengekomen bij KPN en de Consumentenautoriteit, 
maar onvoldoende aannemelijk is geworden dat deze 
klachten juist waren. De Telegraaf heeft verder geen 
eigen onderzoek naar de juistheid daarvan gedaan en 
heeft de ingevolge het vonnis in kort geding van 8 mei 
2007 aan de Consumentenautoriteit bevolen rectificatie, 
die op de website is geplaatst en daarnaast in drie lan-
delijke bladen, waaronder het dagblad "De Telegraaf' 
en wel op 12 mei 2007, kennelijk over het hoofd gezien 

www.ie-portal.nl  Pagina 3 van 6 
 

http://www.iept.nl/files/1995/IEPT19950106_HR_Oorlogsverleden.pdf
http://www.iept.nl/files/1995/IEPT19950106_HR_Oorlogsverleden.pdf
http://www.iept.nl/files/2008/IEPT20080118_HR_Oorlogsverleden.pdf
http://www.iept.nl/files/2008/IEPT20080118_HR_Oorlogsverleden.pdf
http://www.iept.nl/files/1983/IEPT19830624_HR_gemeenteraadslid_v_bestuurder_Kinderbescherming.pdf
http://www.iept.nl/files/1983/IEPT19830624_HR_gemeenteraadslid_v_bestuurder_Kinderbescherming.pdf
http://www.iept.nl/files/1984/IEPT19840127_HR_De_Telegraaf.pdf
http://www.iept.nl/files/1984/IEPT19840117_HR_Vara_Ombudsman_v_Leading_Succes_People.pdf


 
www.iept.nl  IEPT20080916, Hof Den Haag, Pretium v De Telegraaf 

althans daaraan geen aandacht besteed. Ook had de 
journalist ermee rekening moeten houden dat, gezien de 
omstandigheid dat de verhouding KPN/Pretium van-
wege de concurrentie en de vele rechtsgedingen niet 
optimaal was, niet kon afgaan op de enkele informatie 
op dit punt van KPN. De eerder in kort geding tussen 
Pretium en KPN gewezen vonnissen waarnaar de 
"woordvoerder van KPN" verwijst, hebben weliswaar 
grotendeels betrekking op abonnementen voor mobiele 
telefonie in het verleden, maar hadden voor de journa-
list aanleiding moeten zijn nader onderzoek te 
verrichten. 
6.4 Gelet op het beperkte karakter van de informatie-
bronnen van de journalist en de omstandigheid dat uit 
de kort geding vonnissen juist niet blijkt van een ge-
suggereerde grote hoeveelheid gegronde klachten, heeft 
De Telegraaf niet genoegzaam aannemelijk gemaakt 
dat door telefonisten van Pretium van voormeld proto-
col voor het werven van abonnees is afgeweken in die 
zin dat bedoelde telefonisten abonnees van KPN heb-
ben meegedeeld, althans bij hen de indruk hebben 
gewekt, dat zij namens KPN belden en dat het ging om 
een KPN-abonnement, alsmede dat zij aldus abonnees 
van KPN hebben misleid. 
6.5 Dat de journalist contact heeft gehad met de in het 
tweede artikel genoemde vier kamerleden is door de 
overgelegde e-mails wel voldoende aannemelijk ge-
worden. Daaruit volgt ook dat deze kamerleden zich 
hebben uitgelaten in de in het artikel weergegeven zin, 
nadat de journalist hun daarnaar had gevraagd. Niet 
aannemelijk is geworden dat de Tweede Kamer als zo-
danig zich toen met deze materie heeft bezig gehouden, 
zodat de kop van het tweede artikel onjuist is. Daaraan 
doet niet af dat door twee (andere) kamerleden vragen 
aan de ministers van Economische Zaken en Justitie 
zijn gesteld. Ook de juistheid van de herhaling in de 
eerste volzin van het tweede artikel dat "KPN-abonnees 
(...) zonder dat zij het zelf in de gaten hadden een Preti-
um-abonnement in de maag gesplitst kregen", en dat 
"Pretium-telefonisten deden alsof zij KPN-
medewerkers waren" is, zoals hierboven is aangegeven, 
onvoldoende aannemelijk geworden. 
6.6 De omstandigheid dat deze telefonische werving in 
al dan niet brede kring als onplezierig wordt ervaren, 
betekent niet dat deze onrechtmatig is. Deze wijze van 
ledenwerving wordt reeds vele jaren gehanteerd ten be-
hoeve van het realiseren van marktwerking op de markt 
voor telefonie, waarbij door OPTA de totstandkoming 
van randvoorwaarden is bevorderd (neergelegd in 
voormelde Gedragsregels en (voor de vaste telefoon-
verbinding) in de Raamovereenkomst voor de dienst 
Wholesale Line Rental (en Annex) van 22 december 
2006). Van een misstand kan gezien het voorgaande 
niet worden gesproken. Ook indien wordt aangenomen 
dat toen sprake was van een maatschappelijke discussie 
omtrent telemarketing, ontslaat dat De Telegraaf niet 
van de verplichting zorgvuldige journalistiek te bedrij-
ven (vgl. het arrest EHRM van 14 februari 2008 inzake 
Ivanova v. Bulgaria, onder 61). 
7.1 Grief 3 strekt ten betoge dat de voorzieningenrech-
ter ten onrechte heeft geoordeeld dat De Telegraaf 

voorafgaand aan het artikel van 29 mei 2007 (voldoen-
de) toepassing heeft gegeven aan het beginsel van hoor 
en wederhoor. Grief 5 houdt in dat de voorzieningen-
rechter bij zijn beoordeling van het artikel van 31 mei 
2007 niet in aanmerking heeft genomen dat ten aanzien 
daarvan in het geheel geen "hoor en wederhoor" heeft 
plaatsgevonden. 
7.2 De Telegraaf voert aan dat de journalist de dagen 
voorafgaand aan 25 mei 2007 al het mogelijke heeft 
gedaan om telefonisch contact met Pretium te krijgen 
ten einde haar het artikel te kunnen toezenden, maar dat 
hij daarin niet is geslaagd.  
7.3 Het hof overweegt dienaangaande als volgt. Het 
door De Telegraaf in de loop van de middag van vrij-
dag 25 mei 2007 (voor het pinkersterweekeinde) aan 
Pretium verzonden (en in het bestreden vonnis onder 
2.7 weergegeven) faxbericht bevatte een summiere 
weergave van het eerste artikel, was ongedateerd en 
bevatte niet een mededeling dat reeds op 29 mei 2007 
een artikel zou worden gepubliceerd. Ook al zou wor-
den aanvaard dat het voor risico van Pretium komt dat 
zij die vrijdagmiddag niet in staat was van het faxbe-
richt kennis te nemen, dan heeft De Telegraaf naar het 
oordeel van het hof toch niet voldoende gedaan om te 
kunnen spreken van het voldoen aan" hoor en weder-
hoor". Niet weersproken is immers dat de journalist 
naar aanleiding van de hierboven onder 6.2 bedoelde 
telefonische werving de schriftelijke bevestigingsbrief 
van 23 maart 2007 heeft ontvangen, op welke brief een 
faxnummer en een telefoonnummer van Pretium staan 
vermeld, en vervolgens persoonlijk een faxbericht heeft 
verzonden naar Pretium; daaruit volgt dat de journalist 
reeds vanaf eind maart 2007 beschikte over een/het 
faxnummer van Pretium. Bovendien was het faxbericht 
van 25 mei 2007 summier, terwijl uit het bericht niet 
duidelijk was dat het artikel direct na het pinksterweek-
einde zou worden gepubliceerd. 
7.4 Het hof acht aannemelijk dat de journalist van De 
Telegraaf, ook na het telefoongesprek van 29 mei 2007 
waarin hem het faxnummer van Pretium en het directe 
telefoonnummer van de directeur van Pretium waren 
meegedeeld, voor de publicatie van het tweede artikel 
geen contact met Pretium heeft opgenomen en de direc-
teur van Pretium tijdens het telefoongesprek van 29 mei 
2007 niet in kennis heeft gesteld van het voornemen 
binnen twee dagen een tweede artikel te publiceren. In 
dat tweede artikel is ook geen melding gemaakt van het 
telefoongesprek (en de inhoud daarvan) van 29 mei 
2007 met de directeur. De Telegraaf voert weliswaar 
aan dat de journalist in de ochtend van 30 mei 2007 
heeft gebeld met het directe nummer van de directeur 
van Pretium maar niet verder kwam dan de secretaris, 
van wie hij de naam niet (meer) weet, en dat hij niet is 
teruggebeld. Tegenover de betwisting door Pretium is 
zulks echter niet aannemelijk geworden. 
7.5. Derhalve heeft De Telegraaf "hoor en wederhoor" 
niet voldoende toegepast. In de gegeven omstandighe-
den, waarbij het ging om een voor Pretium schadelijk 
artikel waarbij onvoldoende onderzoek was gedaan, 
was het vragen van een reactie van Pretium stellig van 
belang. Bovendien had de journalist dan kunnen ver-

www.ie-portal.nl  Pagina 4 van 6 
 



 
www.iept.nl  IEPT20080916, Hof Den Haag, Pretium v De Telegraaf 

nemen dat Pretium in verband met de korte gedingen 
tegen de Consumentenautoriteit, Stichting de Om-
budsman en KPN, naar niet is weersproken, in ruime 
mate beschikte over "tegenbewijs". 
8. Grief 2 bestrijdt het oordeel van de voorzieningen-
rechter dat de eerdere vonnissen van de 
voorzieningenrechters in de zaken tegen de Consumen-
tenautoriteit, Stichting de Ombudsman en KPN slechts 
in beperkte mate van belang zijn en betoogt dat bedoel-
de vonnissen in het vonnis ten onrechte buiten 
beschouwing zijn gelaten. Zoals uit het voorgaande 
blijkt, heeft het hof hiermee reeds in dit arrest rekening 
gehouden. De grief slaagt deels. 
9. Grief 7 is gericht tegen het oordeel van de voorzie-
ningenrechter dat De Telegraaf de uitkomst van het 
kort geding van Pretium tegen KPN niet behoefde te 
publiceren. Het hof overweegt dat het kort geding von-
nis tegen KPN is uitgesproken op 11 juni 2007, terwijl 
de gewraakte artikelen zijn gepubliceerd op 29 en 31 
mei 2007. Het stond De Telegraaf in beginsel vrij al 
dan niet van dat vonnis in haar dagblad melding te ma-
ken. Echter, zolang de inhoud van het eerste artikel op 
haar website stond en staat vermeld, bracht en brengt 
de zorgvuldigheid mee dat zij wel vanaf 11 juni 2007 
van dat vonnis melding diende/dient te maken, hetgeen 
wat haar website betreft is geschied (productie 12 van 
Pretium). 
10. Grief 8 heeft naast bovenstaande grieven geen zelf-
standige betekenis. 
11. Aan de bewijsaanbiedingen van partijen gaat het 
hof voorbij, nu daarvoor in dit kort geding geen plaats 
is. 
12. Gezien voormelde omstandigheden - te weten dat 
de journalist van De Telegraafonvoldoende (nader) on-
derzoek heeft verricht, de feiten grotendeels 
onvoldoende steun vinden in het ten tijde van de publi-
catie van de artikelen beschikbare feitenmateriaal, het 
negatieve karakter van de artikelen en de schadelijke 
gevolgen daarvan voor Pretium en de omstandigheid 
dat telemarketing in de telefonie als aanvaardbare wijze 
van werving van abonnees voor een (vaste) telefonie-
verbinding geldt mits aan bepaalde voorwaarden wordt 
voldaan, dat de schade voor Pretium had kunnen wor-
den beperkt door "hoor en wederhoor" toe te passen, 
dat met name het eerste artikel op een prominente 
plaats (op blz. 3) is gepubliceerd in het dagblad, alsme-
de dat "De Telegraaf” een veel gelezen dagblad is met 
een ruime verspreiding - en daarbij het belang van Pre-
tium om niet te worden beschadigd enerzijds en het 
recht/belang van De Telegraaf op de vrijheid van me-
ningsuiting afwegend, dient het belang van Pretium te 
prevaleren boven dat van De Telegraaf en heeft De Te-
legraaf in de gegeven omstandigheden onrechtmatig 
gehandeld jegens Pretium. Op deze gronden is er plaats 
voor na te melden beperking van haar vrijheid van me-
ningsuiting, die naar het oordeel van het hof 
noodzakelijk is in een democratische samenleving in de 
zin van artikel 10 lid 2 EVRM. In zoverre slagen de 
grieven 3-7. 
13. Het hof overweegt aangaande de vorderingen het 
volgende. Het (primaire) sub 11 gevorderde verbod en 

de (primaire) sub N gevorderde rectificatie zullen wor-
den toegewezen als na te melden, waarbij de 
dwangsommen zullen worden gematigd. De (primaire) 
vorderingen sub I en III en hetgeen voor het overige 
meer of anders is gevorderd zullen worden afgewezen 
als zijnde niet proportioneel althans naast voormelde 
maatregelen niet opportuun. De Telegraaf zal als gro-
tendeels in het ongelijk gestelde partij worden 
veroordeeld in de proceskosten van beide instanties. 
Beslissing 
Het hof: 
vernietigt het door de voorzieningenrechter in de recht-
bank Rotterdam tussen partijen gewezen vonnis van 3 
augustus 2008, 
en opnieuw rechtdoende: 
- gebiedt De Telegraaf onmiddellijk na betekening van 
dit arrest het bericht betreffende Pretium onder de kop 
"KPN-abonnees misleid" en elke verwijzing daarnaar 
van haar website www.telegraaf.nl te verwijderen en 
verwijderd te houden, op straffe van een dwangsom 
van € 25.000,- per dag; 
- gebiedt De Telegraaf om binnen 48 uur na betekening 
van dit arrest op blz. 3 van haar dagblad - en niet in de 
zondagseditie - de volgende rectificatietekst, goed lees-
baar, evenwichtig verspreid en in normaal lettertype 
(waarbij de aanhef "RECTIFICATIE" driemaal zo 
groot dient te zijn als de overige tekst) zonder wegla-
tingen of aanvullingen, geëncadreerd en ter grootte van 
118 van een pagina, te publiceren:  
In het afgelopen jaar heeft De Telegraaf zich op ver-
schillende manieren negatiefuitgelaten omtrent de 
verkoopmethoden van Pretium Telecom. Deze uitlatin-
gen zijn gedaan in het dagblad "De Telegraaf' van 29 
mei en 31 mei 2007 en op de website www.telegraaf.nl. 
De Telegraaf heeft die uitlatingen gedaan zonder vol-
doende en objectiefonderzoek te hebben verricht en 
zonder dat daaraan voldoende feiten ten grondslag la-
gen. Ook na contact met Pretium heeft De Telegraaf 
nagelaten haar onjuiste berichtgeving te corrigeren of 
melding te maken van het standpunt van Pretium. 
Het gerechtshof 's-Gravenhage heeft bij zijn arrest van 
16 september 2008 bepaald, dat De Telegraafonzorg-
vuldig en daarmee onrechtmatig heeft gehandeld door 
de genoemde negatieve uitlatingen over Pretium Tele-
com te doen. Er was geen gegronde reden om aan te 
nemen dat Pretium bij het aanbieden van haar diensten 
consumenten misleidt zoals vermeld in het dagblad 
noch was er sprake van het "aftroggelen van klanten" 
of het'' in de maag splitsen" van een Pretium-
abonnement waar vrijwel niet vanaf te komen is; even-
min is aannemelijk geworden dat KPN en de 
Consumentenautoriteit zijn overspoeld met (gegronde) 
klachten. 
Het gerechtshof 's-Gravenhage heeft De Telegraaf 
daarom bij arrest van 16 september 2008 gelast dit be-
richt te plaatsen. 
een en ander op straffe van een dwangsom van € 
25.000,- per dag; 
- wijst af het meer of andere gevorderde; 
- veroordeelt De Telegraaf in de kosten van het geding 
in beide instanties en begroot deze tot deze uitspraak 

www.ie-portal.nl  Pagina 5 van 6 
 



 
www.iept.nl  IEPT20080916, Hof Den Haag, Pretium v De Telegraaf 

aan de zijde van Pretium op € 322,- aan verschotten en 
€ 816,- aan salaris in eerste aanleg en op € 370,85 aan 
verschotten en € 2.682,- aan salaris in hoger beroep; 
- verklaart dit arrest uitvoerbaar bij voorraad. 
Dit arrest is gewezen door mrs. J.E. Fasseur-van San-
ten, W.A.J. van Lierop en Th.G.M. Simons, en is 
uitgesproken ter openbare terechtzitting van 16 sep-
tember 2008, in aanwezigheid van de griffier. 
 
 

www.ie-portal.nl  Pagina 6 van 6 
 


