www.iept.nl

IEPT20081223, Rb Amsterdam, De Telegraaf v Partrust

Vzgr Rb Amsterdam, 23 december 2008, De Tele-
graaf v Partrust

De Gelegraaf
PAR]

Eerdere rectificatie De Telegraaf

Rectificatie inzake Partrust

Deze krant publiceerde eerder dit jaar drie artikelen
over het beleggingsbedrijf Partrust, met de titels: 'Weder-
om onzekerheid over vrijgestelde beleggingscinb’, 'Justi-
tie neemt beleggingsbedrijf Partrust op korrel’ en "Baleg-
gingsclub Partrust in betalingsproblemen’.

In dege artikelen werd gemeld dat de accountant en alle
huishankiers van Partrust zouden zijn opzestapt omdat
deze bedenkingen zouden hebben over de financiéle huis-
houding van het bedrijf. Bovendien hebben wij mogelijk
de indruk gewekt dat Partrust niet meer aan haar heta-
lingsverplichtingen jegens haar klanten kon voldoen.

Naar aanleiding van een kort geding dat Partrust heeft
aangespannen tegen De Telegraaf, hebben wij besloten tot
de volgende kennisgeving: Bovenstaande mededelingen
zljn onjuist dan wel onvoldoende onderbouwd met feiten.
Daarnaast heeft de direetie van Partrust onvoldoende de
gelegenheid gekregen om voorafgasnd op de artikelen te
reageren. Wij betreuren het indien hierdoor bij beleggers
van Partrust onrust is veroorzaakt.

De hoofdredactie

PUBLICATIE

Negatieve artikelen niet onrechtmatig

o Hoewel uit de drie artikelen, alsmede uit de arti-
kelen die onderwerp waren van het voorgaande kort
geding, duidelijk naar voren komt dat De Telegraaf
en [gedaagde 2] het niet hebben begrepen op Par-
trust, is de teneur van de berichtgeving al met al
niet zodanig dat deze als onrechtmatig moet worden
aangemerkt.

Partrust heeft er terecht op gewezen dat zij als beleg-
gingsmaatschappij van vertrouwen afhankelijk is en dat
een enkel persbericht grote nadelige gevolgen voor
haar kan hebben. Dit betekent dat De Telegraaf en [ge-
daagde 2] een grote mate van zorgvuldigheid dienen te
betrachten bij hun berichtgeving over Partrust. Deze
verplichting gaat echter niet zover dat van negatieve
berichtgeving op voorhand zou moeten worden afge-
zien. Hoewel uit de drie artikelen, alsmede uit de
artikelen die onderwerp waren van het voorgaande kort
geding, duidelijk naar voren komt dat De Telegraaf en
[gedaagde 2] het niet hebben begrepen op Partrust, is
de teneur van de berichtgeving al met al niet zodanig
dat deze als onrechtmatig moet worden aangemerkt.

o De enkele omstandigheid dat Partrust niet in alle
gevallen (tijdig) om weerwoord is gevraagd, maakt
die artikelen niet alsnog onrechtmatig.

Partrust heeft met betrekking tot alle drie de artikelen
betoogd dat zij niet of te laat in de gelegenheid is ge-

steld om op de voorgenomen publicaties te reageren.
De vraag of wederhoor is toegepast kan een rol spelen
bij de beoordeling of een publicatie rechtmatig is. Zoals
uit het voorgaande volgt, zijn de drie publicaties waar
het hier om gaat niet onrechtmatig jegens Partrust. De
enkele omstandigheid dat Partrust niet in alle gevallen
(tijdig) om weerwoord is gevraagd, maakt die artikelen
niet alsnog onrechtmatig.

Vindplaatsen: LIN: BG8198

Vzgr Rb Amsterdam, 23 december 2008

(A.J. Beukenhorst)

Sector civiel recht, voorzieningenrechter

zaaknummer / rolnummer: 414938 / KG ZA 08-2362
AB/EB

Vonnis in kort geding van 23 december 2008

in de zaak van

1. de besloten vennootschap met beperkte aansprake-
lijkheid PARTRUST BEHEER B.V.,

2. de besloten vennootschap met beperkte aansprake-
lijkheid PARTRUST B.V.

beide gevestigd te Rotterdam,

eiseressen bij gelijkluidende dagvaardingen van 12 de-
cember 2008,

advocaat mr. S. Arts te Breda,

tegen

1. de besloten vennootschap met beperkte aansprake-
lijkheid UITGEVERSMAATSCHAPPIJ DE
TELEGRAAFB.V.,

gevestigd te Amsterdam,

2. [gedaagde 2],

wonende te [woonplaats],

advocaat mr. M.A. de Kemp te Amsterdam,

gedaagden.

Eiseressen zullen hierna als Partrust worden aangeduid
en gedaagden zullen afzonderlijk ook De Telegraaf en
[gedaagde 2] worden genoemd.

1. De procedure

Ter terechtzitting van 16 december 2008 heeft Partrust
gesteld en gevorderd overeenkomstig de in fotokopie
aan dit vonnis gehechte dagvaarding met dien verstan-
de dat zij haar eis heeft vermeerderd overeenkomstig de
eveneens aan dit vonnis gehechte akte. Ter zitting heeft
zij haar eis nog gewijzigd als na te melden. De dag-
vaarding is tevens uitgebracht jegens [gedaagde 3],
[gedaagde 4] en [gedaagde 5]. Gelet op de beperkt be-
schikbare zittingstijd op 16 december 2008 is de zaak
tegen deze gedaagden verwezen naar de zitting van

22 december 2008. De Telegraaf en [gedaagde 2] heb-
ben verweer gevoerd met conclusie tot weigering van
de gevraagde voorziening. Beide partijen hebben pro-
ducties en pleitnota’s in het geding gebracht. Ter zitting
waren aanwezig [persoon 1] en [persoon 2], bestuursle-
den van Partrust, met mr. Arts en aan de zijde van
gedaagden mr. C. Schouwenaar en [gedaagde 2] met
mr. De Kemp. Na verder debat hebben partijen ver-
zocht vonnis te wijzen.

2. De feiten

www.ie-portal.nl

Pagina 1 van 5


http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BG8198

www.iept.nl

IEPT20081223, Rb Amsterdam, De Telegraaf v Partrust

2.1. Op 30 januari 2008 heeft de Vereniging van Effec-
tenbezitters (VEB) het volgende persbericht op haar
website geplaatst:

“Na de debacles rond Royal Dubai en golden Sun Re-
sort en de inval bij Palm Invest zouden beleggers nu
wel gewaarschuwd moeten zijn. Toch zijn er nog altijd
aanbieders die mensen proberen te verleiden om te be-
leggen in producten van meer van 50.000 euro die niet
onder toezicht staan. Zo ook Partrust, die zelfs met re-
clamespotjes bij de publieke omroep het grote publiek
warm wil maken voor haar nieuwe product: AEXTRA.
Partrust biedt al jarenlang risicovolle obligaties aan,
maar komt nu met een wel zeer opmerkelijke variant.
(...) De VEB raadt in het algemeen beleggers af om in
producten te beleggen die onvoldoende inzicht geven
waarin precies belegd wordt, wat de risico’s zijn en
daarbij niet ook nog eens niet onder toezicht staan. Dat
is in het geval van de AEXTRA zeker aan de orde. Par-
trust blijkt bovendien een goede bekende van AFM te
zijn. Op dit moment loopt er een rechtzaak tussen bei-
den waarin Partrust om opheldering vraagt waarom
AFM aan ING en Fortis rekeningafschriften heeft op-
gevraagd en of AFM de afdeling ‘lllegale Financiéle
Activiteiten’ heeft genoemd bij het verzoek. Wie on-
danks alles toch in AEXTRA wil beleggen doet er goed
aan te wachten tot er duidelijkheid is omtrent de risi-
co’s die men loopt.”

2.2. In de Telegraaf zijn op 2 februari 2008, 19 februa-
ri 2008, 20 augustus 2008 artikelen van de hand van
[gedaagde 2] verschenen. Over deze artikelen heeft
Partrust een kort geding aanhangig gemaakt bij de
rechtbank Amsterdam, dat heeft gediend op 10 septem-
ber 2008. Partijen hebben toen een regeling getroffen,
waarvan deel uitmaakte dat De Telegraaf op 13 sep-
tember 2008 de volgende rectificatie heeft geplaatst:
“Deze krant publiceerde eerder dit jaar drie artikelen
over het beleggingsbedrijf Partrust, met de titels: “We-
derom onzekerheid over vrijgestelde beleggingsclub’,
‘Justitie neemt beleggingsbedrijf Partrust op de korrel’
en ‘Beleggingsclub Partrust in betalingsproblemen’. In
deze artikelen werd gemeld dat de accountant en alle
huisbankiers van Partrust zouden zijn opgestapt omdat
deze bedenkingen zouden hebben over de financiéle
huishouding van het bedrijf. Bovendien hebben wij
mogelijk de indruk gewekt dat Partrust niet meer aan
haar betalingsverplichtingen jegens haar klanten kon
voldoen. Naar aanleiding van een kort geding dat Par-
trust heeft aangespannen tegen De Telegraaf, hebben
wij besloten tot de volgende kennisgeving: Boven-
staande mededelingen zijn onjuist dan wel onvoldoende
onderbouwd met feiten. Daarnaast heeft de directie van
Partrust onvoldoende de gelegenheid gekregen om
voorafgaand op de artikelen te reageren. Wij betreuren
het indien hierdoor bij beleggers van Partrust onrust is
veroorzaakt.”

2.3. Op 14 november 2008 is in De Telegraaf onder de
kop “Top Partrust voor de rechter” een artikel van de
hand van [gedaagde 2] verschenen. Het artikel luidt,
voor zover van belang:

“De als verdachten aangemerkte Partrust-directieleden
[persoon 1] (55) en [persoon 2] (43) waren tijdens de

zitting aanwezig, maar kwamen zelf niet aan het woord.
De twee beklaagden zich via hun raadslieden echter
wel over de manier waarop zij waren opgeroepen om
voor de rechter te verschijnen. Afgelopen zaterdag-
avond werden zij hiertoe door de politie aan huis
bezocht. “Zij schrokken hier hevig van”, mopperde hun
advocaat. (...) Het strafrechtelijk onderzoek tegen de
Partrust-top, gestart na een aangifte door toezichthou-
der AFM, loopt al ruim vier jaar. Eerder achtten de
rechtbanken in Alkmaar en Arnhem zich niet bevoegd
om de zaak te behandelen. Volgens huidig officier van
justitie [naam] zal de behandeling nu definitief in Breda
plaatsvinden. Het onderzoek richt zich naast de directie
van Partrust op onder meer ex-bestuurder [persoon 3],
[persoon 4] en op de aan Partrust gelieerde bedrijven
Fincorp en Groen Effect, onderdeel van een Antilliaan-
se vennootschap. Partrust kwam afgelopen jaar
regelmatig negatief in het nieuws. De Vereniging voor
Effectenbezitters (VEB) waarschuwde haar leden begin
2008 voor producten van het bedrijf. (...) Afgelopen
dagen hield het bedrijf in Utrecht bijeenkomsten voor
klanten waarbij het voorstellen deed voor uitstel van
rentebetalingen of zelfs omwisseling van de tegoeden
voor aandelen in Partrust zelf. Advocatenkantoor
[naam] in [plaats] treedt op namens enkele tientallen
klanten die niet akkoord zijn met verder uitstel van be-
taling.”

Bij dit artikel is een foto geplaatst van het bedrijfspand
waar Partrust is gevestigd.

2.4. Op 29 november 2008 is op de website van De
Telegraaf onder de kop “Partrust stelt [naam] aanspra-
kelijk” het volgende artikel van de hand van [gedaagde
2] verschenen:

“Volgens Partrust-Topman [persoon 1] meldt [gedaag-
de 3], specialist in het vertegenwoordigen van
gedupeerde beleggers, op internet onwaarheden over
het bedrijf uit Breda. “U beweert dat u een soort Class
Action vertegenwoordigt tegen Partrust en daarmee een
substantiéle groep van beleggers. Op grond van wat wij
kunnen nagaan is die bewering onjuist. Er is slechts een
aantal ontevreden relaties die contact met u hebben ge-
zocht maar geen opdracht hebben gegeven tot betaalde
juridische dienstverlening”, zo schrijft [persoon 1] aan
[gedaagde 4]. De beweringen van de advocaat kunnen
volgens Partrust tot een schade leiden die kan oplopen
tot het totale belegde vermogen van € 30 miljoen. Een
schade die op [gedaagde 4] persoonlijk verhaald zal
worden. Partrust eist dat de advocaat een lijst van klan-
ten presenteert waaruit blijkt dat zij daadwerkelijk
gebruikmaken van zijn diensten. [gedaagde 4] zegt de
eis van Partrust naast zich neer te leggen en de voor-
lichtingscampagne richting beleggers juist te zullen
intensiveren. “lk beschouw de brief als uitermate inti-
miderend en bedreigend. Ons kantoor bereidt
momenteel namens beleggers serieuze rechtsmaatrege-
len voor tegen Partrust”, voorspelt [gedaagde 4].
Partrust kwam afgelopen jaar regelmatig in het nieuws.
Zo waarschuwde de Vereniging voor Effectenbezitters
(VEB) haar leden voor het bedrijf. De top van Partrust
moest onlangs voor de rechter verschijnen in verband
met een strafzaak naar aanleiding van overtreding van

www.ie-portal.nl

Pagina 2 van 5



www.iept.nl

IEPT20081223, Rb Amsterdam, De Telegraaf v Partrust

effectenwetgeving rond de eeuwwisseling. Directeur
[persoon 1] noemt de strafzaak tegen hem “een baga-
tel” en is ervan overtuigd dat de rechter zijn visie
deelt.”

2.5. Op 2 december 2008 is in De Telegraaf onder de
kop “Beslaglegging bij Partrust”een artikel geplaatst
dat luidt, voor zover hier van belang:

“[gedaagde 3] heeft gisteren namens een groep van ge-
dupeerde beleggers beslag laten leggen bij de Bredase
beleggingsmaatschappij Partrust. Er werd voor € 1,4
miljoen beslag gelegd op de bankrekening van Partrust
beheer bij ABN Amro.”

3. Het geschil

3.1. Partrust vordert na vermeerdering en wijziging
van eis — kort gezegd — De Telegraaf en [gedaagde 2]
op straffe van een dwangsom te veroordelen tot rectifi-
catie van de op 13 november 2008, 29 november 2008
en 2 december 2008 in De Telegraaf verschenen artike-
len, zowel in het dagblad als op de website van de
Telegraaf, alsmede tot verwijdering van de links naar
deze artikelen op verschillende internet-zoekmachines.
Tevens vordert Partrust De Telegraaf en [gedaagde 2]
te veroordelen tot het zenden van een brief voorzien
van de rectificatietekst aan alle fora die de bestreden
artikelen doorplaatsen. Daarnaast vordert Partrust dat
het De Telegraaf en [gedaagde 2] wordt verboden om
gedurende een periode van zes maanden enig artikel
over haar te publiceren of medewerking aan publicatie
over haar te verlenen. Zij vordert om een dwangsom te
verbinden aan alle hiervoor genoemde veroordelingen.
Ten slotte vordert zij gedaagden hoofdelijk, althans ie-
der voor zich, te veroordelen tot betaling aan haar van
EUR 500.000,00 en gedaagden hoofdelijk te veroorde-
len in de proceskosten.

3.2. Daartoe stelt Partrust, samengevat weergegeven,
dat De Telegraaf en [gedaagde 2] een langdurige laster-
campagne tegen haar voeren, die uiterst schadelijk is
voor een bedrijf dat — zoals Partrust — afhankelijk is van
vertrouwen. De artikelen die De Telegraaf en [gedaag-
de 2] publiceren staan vol onjuistheden en zijn onnodig
schadend. Ook passen De Telegraaf en [gedaagde 2]
niet op deugdelijke wijze hoor en wederhoor toe. Met
deze onzorgvuldige wijze van het bedrijven van journa-
listieck handelen zij onrechtmatig jegens haar, aldus
Partrust.

3.3. De Telegraaf en [gedaagde 2] voeren gemotiveerd
verweer, waarop voor zover van belang hierna, bij de
beoordeling van het geschil, zal worden ingegaan.

4. De beoordeling

4.1. Uitgangspunt is dat de vorderingen van Partrust in
beginsel een beperking inhouden van het in artikel 10
lid 1 van het Europees Verdrag van de Rechten van de
Mens (EVRM) neergelegde grondrecht van De Tele-
graaf en [gedaagde 2] op vrijheid van meningsuiting.
Een dergelijk recht kan slechts worden beperkt indien
dit bij de wet is voorzien en noodzakelijk is in een de-
mocratische samenleving bijvoorbeeld ter bescherming
van de goede naam en de rechten van anderen (artikel
10 lid 2 EVRM). Van een beperking die bij de wet is
voorzien is sprake, wanneer de uitlatingen van De Te-
legraaf en [gedaagde 2] onrechtmatig zijn in de zin van

artikel 6:162 van het Burgerlijk Wetboek (BW). Voor
het antwoord op de vraag welk recht — het recht op
vrije meningsuiting of het recht ter bescherming van
eer of goede naam — in dit geval zwaarder weegt, moe-
ten de wederzijdse belangen worden afgewogen.

4.2. Het belang van De Telegraaf en [gedaagde 2] is
dat zij zich in het openbaar kritisch, informerend, opi-
niérend en waarschuwend moeten kunnen uitlaten over
misstanden die de samenleving raken. Het belang van
Partrust is erin gelegen dat zij niet lichtvaardig wordt
blootgesteld aan voor haar ongewenste publiciteit
waardoor haar eer en goede naam wordt aangetast.
Welk van deze belangen, die in beginsel gelijkwaardig
zijn, de doorslag behoort te geven, hangt af van de om-
standigheden van het geval.

Het artikel van 14 november 2008

4.3. Partrust stelt dat het artikel van 14 november 2008
geen of weinig nieuwswaarde heeft, en maakt bezwaar
tegen plaatsing bij het artikel van de foto van het be-
drijfspand waar Partrust is gevestigd.

Het is echter aan De Telegraaf en [gedaagde 2] om uit
te maken waaraan zij in hun publicaties aandacht be-
steden en om dat te doen in de vorm die hun
goeddunkt.

Partrust maakt verder bezwaar tegen de vermelding dat
[persoon 1] en [persoon 2] zich “echter wel” via hun
advocaten beklaagden over de wijze van oproeping.
Met die woorden wordt echter tot uitdrukking gebracht
dat [persoon 1] en [persoon 2] niet in persoon het
woord hebben gevoerd, maar via hun advocaten wel
van zich hebben laten horen.

Verder stelt Partrust dat De Telegraaf en [gedaagde 2]
onvolledig zijn geweest door niet te vermelden dat
[persoon 1] en [persoon 2] ondanks dat de oproeping
nietig was, vrijwillig zijn verschenen. Door gebruik van
het woord mopperen suggereren De Telegraaf en [ge-
daagde 2] dat [persoon 1] en [persoon 2] de strafzaak
maar “gezeur” vinden, terwijl zij juist vrijwillig zijn
verschenen omdat zij graag willen dat de zaak snel
wordt afgehandeld.

Hoewel goed denkbaar is dat De Telegraaf en [gedaag-
de 2] ook hadden vermeld dat [persoon 1] en [persoon
2] ondanks de nietige dagvaarding vrijwillig zijn ver-
schenen, maakt weglating hiervan het artikel niet
onrechtmatig.

Partrust maakt verder bezwaar tegen de vermelding dat
het strafrechtelijk onderzoek tegen de Partrust-top al
ruim vier jaar loopt. Daarmee wordt volgens haar ge-
suggereerd dat sprake is van recente wetsovertredingen,
terwijl dat niet het geval is.

Strikt genomen is inderdaad niet juist dat het onderzoek
al vier jaar loopt, want het onderzoek is afgesloten. Wel
loopt de strafzaak al vier jaar. Het artikel bevat echter
ook de mededeling dat de rechtbanken in Alkmaar en
Arnhem zich niet bevoegd hebben verklaard om de
zaak te behandelen en dat de behandeling volgens de
officier van justitie nu in Breda zal plaatsvinden.
Daarmee hebben De Telegraaf en [gedaagde 2] vol-
doende duidelijk gemaakt in welk stadium de strafzaak
zich bevindt.

www.ie-portal.nl

Pagina 3 van 5



www.iept.nl

IEPT20081223, Rb Amsterdam, De Telegraaf v Partrust

Partrust stelt verder dat onjuist is dat zij is gelieerd aan
Fincorp.

Inderdaad is Partrust niet aan Fincorp gelieerd in de zin
dat zij vennootschappen binnen hetzelfde concern zijn,
maar uit de overgelegde uittreksels uit het handelsregis-
ter blijkt dat [persoon 2] zowel (indirect) bestuurder is
van Partrust als van Fincorp Investments B.V. Er is
derhalve wel sprake van een verbinding tussen beide
vennootschappen en het is dan ook niet onrechtmatig
om te spreken van “gelieerd”.

Partrust maakt tevens bezwaar tegen de vermelding dat
Groen Effect onderdeel uitmaakt van een Antilliaanse
vennootschap.

Zij heeft echter niet bestreden dat dit inderdaad het ge-
val is, en vermelding van dit feit is niet onrechtmatig.
Partrust stelt verder dat De Telegraaf en [gedaagde 2]
telkens in hun publicaties vermelden dat Partrust nega-
tief in het nieuws is geweest, terwijl het uitsluitend De
Telegraaf en [gedaagde 2] zijn die negatief over Par-
trust publiceren.

Uit de door De Telegraaf en [gedaagde 2] overgelegde
afdrukken van de websites van BN/DeStem, het ANP,
de VEB, het Financieele Dagblad en het Koninklijk
Nederlands Instituut voor Registeraccountants blijkt
echter dat ook deze media sinds (in ieder geval) januari
2008 negatieve aandacht aan Partrust hebben besteed.
Partrust maakt verder nog bezwaar tegen de vermelding
dat de VEB haar leden heeft gewaarschuwd voor pro-
ducten van Partrust, omdat volgens haar de VEB
slechts tegen één product van Partrust — te weten
AEXTRA - heeft gewaarschuwd.

Uit het persbericht van de VEB blijkt dat zij met name
waarschuwt voor AEXTRA, maar tevens dat zij Par-
trust schaart tot de aanbieders die — ondanks debacles
rond Royal Dubai en Golden Sun Resort en de inval bij
Palm Invest — nog steeds proberen mensen te verleiden
om te beleggen in producten van meer van

EUR 50.000,00 die niet onder toezicht staan. Daaraan
voegt de VEB nog toe dat Partrust al jarenlang risico-
volle obligaties aanbiedt. Het persbericht van de VEB
heeft dan ook een ruimere strekking dan Partrust aan-
neemt.

Partrust heeft verder bezwaren tegen de vermelding dat
zij haar klanten “zelfs” omwisseling aanbiedt van de
tegoeden aan niet uitgekeerde rente voor aandelen in
Partrust. Zij is van mening dat hiermee wordt gesugge-
reerd dat een waardeloos voorstel wordt gedaan.

In deze zienswijze wordt zij niet gevolgd. Veeleer lijkt
daarmee te worden bedoeld dat het een vergaand voor-
stel is aan aandeelhouders die in beginsel recht hebben
op tijdige rentebetaling.

Ten slotte bestrijdt Partrust dat [gedaagde 3] optreedt
namens enkele tientallen klanten van Partrust, omdat
slechts dertien van haar klanten [gedaagde 3] opdracht
hebben gegeven om conservatoir beslag te leggen on-
der Partrust.

Het bericht dat [geda[gedaagde 3] namens ongeveer
twintig Klanten van Partrust optreedt is afkomstig van
de website van [geda[gedaagde 3] zelf, die het als geen
ander kan weten. Op het moment dat De Telegraaf en
[gedaagde 2] tot publicatie van dit artikel overgingen,

bestond er voor hen dan ook geen aanleiding om daar-
aan te twijfelen. Dat later minder klanten van Partrust
mee bleken te doen aan de beslaglegging, maakt deze
mededeling niet alsnog onrechtmatig.

Het artikel van 29 november 2008

4.4. Het grootste deel van het artikel van 29 november
2008 is gewijd aan de brief waarin Partrust [gedaagde
3] aansprakelijk stelt, met vermelding van de gronden
waarop Partrust daartoe is overgegaan. Dit is niet on-
rechtmatig.

Partrust heeft bezwaren tegen het gebruik van de woor-
den “intimiderend” en “bedreigend”. Zij leest daarin
dat zij wordt afgeschilderd als een onderneming die ge-
bruik maakt van intimidatie.

Dat staat er echter niet. Deze bewoordingen maken deel
uit van de reactie van [gedaagde 3] op de aansprake-
lijkstelling, en dat wordt in het artikel voldoende
duidelijk gemaakt.

Partrust stelt verder dat het noemen van de strafzaak en
de waarschuwing van de VEB voor producten van Par-
trust onrechtmatig is.

Voor de bespreking van deze bezwaren wordt verwe-
zen naar hetgeen hiervoor onder 4.3 is overwogen.
Daaraan wordt nog toegevoegd dat in het kader van de
strafzaak wordt gesproken van strafbare feiten die zich
rond de eeuwwisseling hebben voorgedaan, waarmee
duidelijk wordt gemaakt dat die strafzaak niet ziet op
recente feiten.

Het artikel van 2 december 2008

4.5. Behoudens de opmerking dat zij geen rekening bij
de ABN Amro aanhoudt, erkent Partrust dat het artikel
van 2 december 2008 geen feitelijke onjuistheden be-
vat. Er is inderdaad ten laste van Partrust onder de
ABN Amro beslag gelegd. Dat Partrust daar niet ban-
kiert is een andere zaak. Melding van dit beslag is niet
onrechtmatig.

Partrust stelt dat het artikel onrechtmatig is vanwege
het achterwege laten van de vermelding dat het gaat om
een conservatoir verhaalsheslag en dat een dergelijk
beslag niets zegt over de gegrondheid van een vorde-
ring. De Telegraaf en [gedaagde 2] waren echter niet
gehouden om in dat artikel de fijne kneepjes van het
conservatoir verhaalsbeslag uit de doeken te doen.
Voor bespreking van de stelling van Partrust dat het
artikel geringe nieuwswaarde heeft en slechts bedoeld
is om haar te schaden, wordt verwezen naar hetgeen
onder 4.3 is besproken.

4.6. Partrust heeft er terecht op gewezen dat zij als be-
leggingsmaatschappij van vertrouwen afhankelijk is en
dat een enkel persbericht grote nadelige gevolgen voor
haar kan hebben. Dit betekent dat De Telegraaf en [ge-
daagde 2] een grote mate van zorgvuldigheid dienen te
betrachten bij hun berichtgeving over Partrust. Deze
verplichting gaat echter niet zover dat van negatieve
berichtgeving op voorhand zou moeten worden afge-
zien. Hoewel uit de drie artikelen, alsmede uit de
artikelen die onderwerp waren van het voorgaande kort
geding, duidelijk naar voren komt dat De Telegraaf en
[gedaagde 2] het niet hebben begrepen op Partrust, is
de teneur van de berichtgeving al met al niet zodanig
dat deze als onrechtmatig moet worden aangemerkt.

www.ie-portal.nl

Pagina 4 van 5



www.iept.nl

IEPT20081223, Rb Amsterdam, De Telegraaf v Partrust

4.7. Partrust heeft met betrekking tot alle drie de arti-
kelen betoogd dat zij niet of te laat in de gelegenheid is
gesteld om op de voorgenomen publicaties te reageren.
De vraag of wederhoor is toegepast kan een rol spelen
bij de beoordeling of een publicatie rechtmatig is. Zoals
uit het voorgaande volgt, zijn de drie publicaties waar
het hier om gaat niet onrechtmatig jegens Partrust. De
enkele omstandigheid dat Partrust niet in alle gevallen
(tijdig) om weerwoord is gevraagd, maakt die artikelen
niet alsnog onrechtmatig.

4.8. Nu de publicaties niet onrechtmatig zijn, is er ook
geen grondslag voor toewijzing van het gevorderde
voorschot op de schadevergoeding. De slotsom is dan
ook dat de vorderingen zullen worden afgewezen.

4.9. Partrust zal als de in het ongelijk gestelde partij in
de proceskosten worden veroordeeld. De kosten aan de
zijde van De Telegraaf en [gedaagde 2] worden begroot
op:

- vast recht EUR 254,00

- salaris advocaat 816,00

Totaal EUR 1.070,00

5. De beslissing

De voorzieningenrechter

5.1. weigert de gevraagde voorzieningen,

5.2. veroordeelt Partrust in de proceskosten, aan de
zijde van De Telegraaf en [gedaagde 2] tot op heden
begroot op EUR 1.070,00,

5.3. verklaart dit vonnis wat betreft de kostenveroorde-
ling uitvoerbaar bij voorraad.

Dit vonnis is gewezen door mr. A.J. Beukenhorst,
voorzieningenrechter, bijgestaan door mr. E. van Ben-
nekom, griffier, en in het openbaar uitgesproken op 23
december 2008.

www.ie-portal.nl

Pagina 5 van 5



